Dvärgskäggagam som spyr

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

173
59
mrvikke:
Hej. Min 6 månader gamla dvärgskäggagam spydde inatt. Han spydde upp en klump med dubi kackerlackor. Jag matade honom runt kl 13 och vid 02 kom det upp igen. Han är väldigt glupsk när det kommer till kackerlackor, han åt 5 st i söndags, 6 i måndags och 5 i tisdags utan att skita. Kan han har haft förmycket mat i sig och därav spytt? Han sket idag och det såg normalt ut,  han verkar pigg för övrigt.  Någon annan som har varit med om något liknande?

Administratör
Medlem i SHF, SmHF
2685
2491
anders:
Hur är det med värmen? Just nu vintertid kan det bli lite kallare, vilket gör att det kan bli för kallt för ödlor att smälta födan ordentligt.

173
59
mrvikke:
Har 40 grader på solplatsen. Läste precis att små ödlor är lite gör glupska så dom äter mer än vad dom klarar av och spyr av det. Kanske det bara är det.  Har inte matat idag för att se om det händer inatt igen 


1159
625
Temla:
Tror du har rätt mrvikke. Har säkert ätit för mycket - vem gör inte det Juletid. haha 40 grader räcker alldeles utmärkt för att smälta maten.  Men om det händer fler gånger och du har koll på att den inte ätit för mycket så kan det vara idé att lämna in ett avföringsprov utifall den fått någon parasit. 

2048
773
psyjoh:
Samma sak hände min lille för ett tag sen. Kom bara en spya sen blev han bra. Jag hade antagligen oxå gett honom för mkt. Första gången han fick smaka zoophobas oxå. 

173
59
mrvikke:
Ska börja mata lite mindre mängder och se om han behåller det. 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild