Tolka beteende

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

1228
464
leedragon:
Hittade den här artikel www.iflscience.com/plants-and-animals/argentinian-court-extends-rights-captive-orangutan

I den stod 
"When you don't know the biology of a species, to unjustifiably claim it suffers abuse, is stressed or depressed, is to make one of man's most common mistakes, which is to humanize animal behavior,"

vilket i min synvinkel är nåt som man oftas gör med reptiler, man  har goda avsikter men bedömer  från en människas mått och pga det ger dåliga eller oönskade konsekvenser för djuren.

bara en tanke jag ville dela med mig

2966
1645
Hoggaforfan:
Definitivt fast jag tror samtidigt att reptiler är mer komplicerade än många tror. 
Jag har studerat kapkobrorna (1.1) på Exotisk Värld ett tag nu och de ligger i stort sett alltid tillsammans. De har 4 kvm (tror jag) på sig och inte en chans att behoven alltid är exakt detsamma. Varmaste platsen finns det väl bara 1 men de andra temperaturerna lär det finnas många av. Så något socialt beteende verkar de ha. Var inte detsamma när det var 3 hanar där i.
Samt många sköldpaddor är ju sociala och gillar att bli kliade på huvudet.
Även leguaner kan mysa. 

Så jag tror att en del har fel i att förmänskliga dem och en del har fel att göra dem känslokalla utan att sanningen ligger lite i mitten och är mer komplicerad än vi kanske någonsin kan förstå. 

Medlem i SHF
4004
5039
Jonas_:

Att förmänskliga djur är vanligare än man tror, då pratar jag inte bara om våran hobby, terrariedjur, utan alla husdjur som man kan tänka sig, kan tänka mig att fiskar i ett akvarium har det relativt bra på den fronten, ingen läskig människa som ska mysa, busa & prata med en ;) 

Den här tråden skulle kunna bli hanteringstråden nr 2.. ett sånt ämne iaf :) Ett ämne som delar upp djurägare i olika läger tyvärr, båda sidor strävar ju ändå mot samma mål, att få sina djur att må så bra det bara går i fångenskap. Hur man når dit är olika som vi alla vet & åsikterna är många och ibland väldigt spretiga :) 


2966
1645
Hoggaforfan:
Jo det är ju ett känsligt ämne som jag tror faktiskt kan behöva diskuteras då och då. Men under kontrollerade former och acceptans för varandra ;-)
Sen en del beteende tror jag vi behöver förmänskliga just för att kunna förstå dem. 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild