Ledlist

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

173
59
mrvikke:
tjena, är det någon som vet var man kan få tag på en led list till terrarium, järna en som går upp mot 6000k.

2966
1645
Hoggaforfan:
www.terrajova.eu

295
270
barkskog:
Varför ska man använda led-lister som terrariumbelysning?
Allmänbelysning? I så fall bättre med T5 lysrör. Då får man också UVA.
Solar Raptor har försökt få fram LED med UVA för reptiler men har ännu inte kommit med någon färdig produkt.

90
38
Fredrik85:
barkskog skrev:
Varför ska man använda led-lister som terrariumbelysning?
Allmänbelysning? I så fall bättre med T5 lysrör. Då får man också UVA.
Solar Raptor har försökt få fram LED med UVA för reptiler men har ännu inte kommit med någon färdig produkt.


För att det i längden är billigare, mer flexibelt och mer miljövänligt med led, precis som med vanliga glödlampor. Finns massor med bra ledlösningar för den som vill. Terrajova är ett bra ställe att kika på, www.dusk.se ett annat.

Det är inte alla som behöver UVA eller bara vill komplettera med UVA tillsammans med led.

Mvh Fredrik

2048
773
psyjoh:
Det finns led med uva+uvb. Hittar ej länken men det var någon på detta forum som länkade till det. 

2048
773
psyjoh:
Sen tar ju även en led-list mindre plats än en lysramp. Har man en reptil som kräver mkt uv och har en led-list så får man jj ha en ordentlig lampa att komplettera med tex. vid solplatsen. 

2966
1645
Hoggaforfan:
psyjoh skrev:
Det finns led med uva+uvb. Hittar ej länken men det var någon på detta forum som länkade till det. 

Nej finns inte LED med UV ännu men de jobbar på det. Finns dock en lampa med LED allmänbelysning med T5 armatur med till UV som heter något med "UV LED..." så väldigt vilseledande. 

2048
773
psyjoh:
Hoggaforfan skrev:

Nej finns inte LED med UV ännu men de jobbar på det. Finns dock en lampa med LED allmänbelysning med T5 armatur med till UV som heter något med "UV LED..." så väldigt vilseledande. 

www.intl-lighttech.com/products/light-sources/leds/uv-leds
Här hittade jag nåt. Finns en tabell längre ner på sidan. Men det kanske är jag som förstår det fel?

2048
773
psyjoh:
Det är dock inte den länken jag syftade på. En användare på denna sidan hade led med uv till sina akvarie har jag för mig eller så länkade han bara till det. Hittar inte tråden det stod i iaf. 

173
59
mrvikke:
tanken var bara att ha det som almänbelysning, ska få hem en solar raptor HID som uv lampa. Det är till en dvärgskäggagam och dom ska ju ha det väldigt ljust, så en led list att ha längst bak i mitt exo terra terrarium hade nog inte varit fel då det blir väldigt mörkt mot bakgrunden. 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild