Vanliga frågor och svar om ödlor

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 10

Medlem i SHF
943
1177
Flyers90:

Vilsetass skrev:
Jag undrar om ni är några som har erfarehet av de kompletta foder/fullfoder som säljs till skäggagam?
Om dom är lika bra som fullfoder till hund låter det lovande att ödlan får i sig allt den behöver, känner jag som gammal hunduppfödare.


Nej, det är levande insekter som är välmatade, varvat med sallad som gäller. =)


36
2
Vilsetass:
Okej. ja då är det som det är. Blir ingen reptil för mig. Eftersom jobbet med foderdjuren verkar vara en hel del att ha koll på, nästan mer än själva reptilen om man ska hålla flera olika sorters foderdjur. 
Dottern skaffar en teju nu och den kommer som vuxen att gå över till andra proteinkällor pga sin storlek och dessa har vi lättare att tiillgodose. 

36
2
Vilsetass:
Skam den som ger sig... här kommer en till fråga om Skäggagamen:
Är det någon skillnad i temperament mellan dvärgskäggagam och den vanliga, större?
Mycket tacksam för svar.

352
269
Animallover_1984:
Vilsetass skrev:
Okej. ja då är det som det är. Blir ingen reptil för mig. Eftersom jobbet med foderdjuren verkar vara en hel del att ha koll på, nästan mer än själva reptilen om man ska hålla flera olika sorters foderdjur. 
Dottern skaffar en teju nu och den kommer som vuxen att gå över till andra proteinkällor pga sin storlek och dessa har vi lättare att tiillgodose. 


Hej!

Vill bara inflika att avstå inte djur p.g.a. foderdjuren. Jag hatar insekter (vi snackar på nivån att jag tycker de är tokvidriga, skakar i hela kroppen när jag ska städa till kackerlackorna osv.) men trots detta så håller jag på att förbereda för att börja odla flera foderdjur, för djuren som äter dessa vidriga as är väl värda att ha som husdjur och är inget jag vill avstå.

Jag har i nuläget en "Pacman" (horngroda) och en sköldpadda (som får insekter ibland) och planerar för lite ödlor (leopardgecko och crested gecko/"ögonfransgecko")och kanske nåt annat skoj också. Nu när krypen redan finns hemma så öppnas dörrar för djur jag tidigare avstått från p.g.a. min fobi för insekter (dock inte lika allvarlig som min fobi för spindlar, de kommer inte över min tröskel alls...eller ibland utifrån såklart och då får jag panik som tusan).

Kackerlackorna sköter sig ganska väl själva (jag har dubia för att de inte klättrar osv. =mindre risk för rymningar och att jag får panik, haha). Jag har ibland även zophobaslarver och syrsor hemma (haft metmask ibland också). Kommer när jag fixat de tillbehör som behövs börja odla mjölmask, metmask/daggmask osv. Eventuellt även zophobas, men troligen inte syrsor.

Just syrsor känns som för mycket jobb, oljud, lukt m.m. för att det ska kännas som att det lönar sig när man inte har en miljon djur som äter syrsor (men vem vet jag kanske ändrar mig, har ändå funderat på att odla även syrsor ibland). Funderar även starkt på att börja odla rosenbaggar (där larverna ges till diverse djur, de är rejäla larver...supervidriga)...men är lite tveksam eftersom de skalbaggarna är snabba och flyger...men tycker ändå att skalbaggarna är liiite fina så kanske kan stå ut ändå. 

Det är lite att tänka på med foderdjuren, absolut, men inte så mycket att det ska göra att man inte ska skaffa sig sin drömreptil (eller i mitt fall amfibie, drömde om en "pacman" i typ. 15 år innan jag slog till, den gången dog dock min lilla vän efter tre veckor, sjuk sedan innan köp...men nu har jag en härlig bastant sak :-) ). Man behöver ju inte odla alla foderdjur som finns, även om det såklart är bra med variation.

Odling är ju det som kräver mest "arbete"/tar mest plats osv. men om man vill så kan man ju t.ex. odla en "stapelföda" (som ex. kackerlackor) och sedan köpa lite annat ibland att variera med (som jag gör nu), eller köpa allt (det går ju också men blir ju såklart dyrare).

Det mesta handlar ju annars bara om att de ska ha torrfoder, lite olika grönsaker och kanske någon vätska (om grönsakerna inte ger tillräckligt, jag har vattenkristaller för säkerhets skull). Städa ibland måste man ju såklart också göra (tyvärr, för det är det värsta för mig), men det kan man ju göra mellan köp (om man inte väljer att odla förstås). Ett tips är att ha två lådor (om man inte kan städa mellan köp då, dvs. om man t.ex. odlar) för att det underlättar städningen avsevärt (blev tipsad om det själv, t.o.m. här på terrariedjur tror jag). Då är det (oftast, om det inte blir som för mig i exemplet nedan) bara att flytta över krypen från en låda till en annan genom att t.ex. "skaka av" äggkartonger el. dylikt som de sitter på. 

Lyckades för att verkligen ge mig total panik, få problem med små flugor (fruktflugor/blomflugor?) hos kackerlackorna vid ett tillfälle = var tvungen att städa ur väldigt noga och kunde inte bara t.e.x lyfta över äggkartongerna till en annan låda (flugäcklen var överallt nämligen)...utan satt och plockade över kackerlackorna, en och en (med pincett då såklart, kan inte ta i de äckliga krypen). Jag har två lådor med kackerlackor, en för odling och en för att ta av för att mata djuren med. Ena lådan innehåller väl kanske 300+ stycken och den andra kanske 50 stycken eller nåt = tog väldigt lång tid (och under hela tiden så skakade jag)...men så mycket jobb är det ju inte alltid, tack och lov. Oftast tar skötseln av foderinsekterna (om man nu inte har en enorm odling med mängder av olika lådor) kanske max någon-några minuter/dag i anspråk. 

Lycka till om du trots allt bestämmer dig för att skaffa en insektsätande kompis :-) 

Mvh/Animallover_1984

36
2
Vilsetass:
Tack för ditt utförliga svar, Animallover! Jag har förstått att dvärg- och skäggagam har just syrsor som bas när det gäller insekter. otur... Men jag får nog läsa på mer om inte någon vill informera? Låter rätt vidrigt att dom luktar illa, i övrigt har jag nog vant mig vid tanken på insekter mer nu efter att ha sett ett antal youtube klipp, haha :)

Medlem i GHF
13
2
Kimsson90:
Hur länge kan man avla på leopard geckos ?

3
0
Mintehfrog:
Undrar hur många gånger och hur mycket jag ska mata en ödla (mer specifikt en Ögonfrans) och hur jag ska göra med städning och avföring?

5097
3870
Tropfrog:
Mintehfrog skrev:
Undrar hur många gånger och hur mycket jag ska mata en ödla (mer specifikt en Ögonfrans) och hur jag ska göra med städning och avföring?


Läs på om bioactive terarrie. Med sån setup och fukta med avjoniserat eller ro vatten, så behöver man bara putsa rutorna och ansa växterna en gång i månaden.

Mvh
Magnus 

1
0
LindaNilo:
vid vilken ålder kan man para kameleonter?

Medlem i SHF
130
63
Majste:
LindaNilo skrev:
vid vilken ålder kan man para kameleonter?


Kan variera lite beroende på kameleont-ras. Jemenkameleonten kan man rekommendera att para efter i alla fall 1 års ålder. Dock kan de bli könsmogna redan vid 6 månader, eftersom de i vissa fall får för mycket mat. Honan vill i sin tur ha en hane som är stor, stark och frisk. Läs gärna skötselrådet här på terrariedjur!
Logga in för att posta i forumet
Sida av 10
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild