Erfarenhet av terrarium i plåt.

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

2048
773
psyjoh:
Tänkte be någon på jobb att svetsa ihop terrarie av plåt och skära ut ventilation i lasermaskinen. 

Vad har ni för erfarenheter av plåtterrarie, bra, dåligt?
Hur ser det ut på utsidan efter nåt år?
Tjocklek på materialet?

Svartplåt är såklart uteslutet men tänkte kanske magnetiskt rostfritt så man kan fästa inredning, belysning osv. med starka magneter. 

Tacksam för någons erfarenhet av detta. 

Mvh Johan 

2966
1645
Hoggaforfan:
Pulverlackar du det så funkar även svartplåt. 
Ingen erfarenhet av plåtterrarium dock men misstänker att tyngden och resonansen kan bli ett problem. 

11
8
MackP:
Jag har två stycken påbörjade aluminiumterrarier om du är intresserad, bättre än plåt då det inte rostar och väger ingenting.

Medlem i GHF
636
410
Jimmy:
Plåtterrarier väger en bråkdel av ett glasterrarium och även mycket mindre än tex OSB-terrarie, så tyngden skulle jag säga är en fördel.
Har sett en del plåtterrarier men har ingen lång errfarenhet av de själv.

2048
773
psyjoh:
Min tanke var kanske 1.5 mm magnetiskt rostfritt. Svetsar fast skjutglaslister. Aluminium lär ju oxå funka kanske blir lite lättare i vikt än det magnetiska.  Får materialet billigt på jobb så är tyvärr inte intresserad av att köpa något. 

Är pulverlacken du snackar om hogga giftfri så man kan ha det i terrarier?
Har för mig att svartplåt måste syrabadas och förzinkas för att ej rosta men kan ha fel. Risken med bara lackfärg är att det slits bort och börjar rosta efter ett tag?

Medlem i GHF
167
344
Fredriko:
Jag har flera plåtterarier och är än så länge väldigt nöjd med dem. Det är nog snarare gjort av aluminium i och för sig. Jag ser flera fördelar jämfört med glas eller trä De är mycket lättare, jag lyfter mitt 180 cm terrarium själv. Jag är inte rädd att det ska gå sönder om man stöter till det heller. Det minskar även insyn vilket jag tror minskar stressen för djuren. Mina ser också bättre ut en glas- och träterrarium. 

En nackdel är att de kan bli/kännas lite mörkare än glasterrarium men det är nog mer än indikation på att man har för lite ljus till det. 

Jag rekomenderar det.

2048
773
psyjoh:
Kanske inte ska stå plåt i rubriken utan metall istället,  för att förtydliga. 

Medlem i GHF
167
344
Fredriko:
Jag kom på en till sak. Lite beroende på material så kan det bli en del reflektioner/spegeleffekter på väggarna. Det kan skapa problem. 

2048
773
psyjoh:
Fredriko skrev:
Jag har flera plåtterarier och är än så länge väldigt nöjd med dem. Det är nog snarare gjort av aluminium i och för sig. Jag ser flera fördelar jämfört med glas eller trä De är mycket lättare, jag lyfter mitt 180 cm terrarium själv. Jag är inte rädd att det ska gå sönder om man stöter till det heller. Det minskar även insyn vilket jag tror minskar stressen för djuren. Mina ser också bättre ut en glas- och träterrarium. 

En nackdel är att de kan bli/kännas lite mörkare än glasterrarium men det är nog mer än indikation på att man har för lite ljus till det. 

Jag rekomenderar det.

Är alla dina i aluminium? 
Har du svetsat alla kanter eller är något kantpressat?

2048
773
psyjoh:
Ja reflektioner får man också tänka på. Svårt att trumla stora skivor så de blir matta hehe. 
Kommer dock vara bergsvägg längs alla insidor.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild