Grodor & paddor

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 5

Administratör
Medlem i SHF, SmHF
2685
2491
anders:

Bombina orientalis
En utav de allra vanligaste. Trots detta så är det enligt mig en utav de roligaste grodorna att ha. Väldigt aktiva halvakvatiska grodor med lagom storlek. Deras färg kan skifta från väldigt starkt gröna till mörkt bruna. Det har även diskuterats olika lokaliteters utseende där den koreanska anses grönare och den ryska mer åt det bruna hållet. Då de kräver en landdel och relativt stor vattendel så blir det både roligt och utmanande att inreda ett passande terrarium till dem.


508
304
Jonas77:
Instämmer! Orientalis var en stor inkörsport för mig som ung, och även senare bistod de med mycket nöje. Riktiga clowner och otroligt tacksamma terrariedjur om man ger dem rätt förutsättningar.

214
334
MartinJ:
Jonas77: Detta vet du kanske redan om, men angående avel på T. corticale så är det lite knöligt. Det verkar bli otroligt få honor, vilket innebär att de är lika sällsynta som de är eftertraktade. Jag vet att folk i hobbyn har testat föda upp yngel och ägg under olika förutsättning för att se om detta spelar in, men så vitt jag vet har ingen kommit på något revolutionerande.

Raya: Riktigt skoj att se dina mossor! Det har hänt en del sedan Frogforum-tiden.



Agalychnis lemur:
Den kanske snyggaste hyliden som finns. Kanske till och med snyggaste grodan, oavsett familj? Otroligt fascinerande trädlevande grodor som vi tyvärr inte har just nu, men har tänkt skaffa igen. Har ett väldigt slankt utseende som nästan får dem att se sjuka ut konstant. Nattaktiva och skygga. Spelar sällan men väldigt vackert. 





Agalychnis callidryas:
Kändaste trädgrodan? Åtminstone den mest framgångsrika fotomodellen vad gäller vykort och bevarandefoldrar. Väldigt lättskötta och trevliga grodor (om man har ett bra terrarium, men så är det väl alltid). Relativt stora, framförallt honorna. Nattaktiva, men inte alls lika skygga som sin släkting ovan. Spelar relativt ofta, två fina läten. Relativt lätta att få ägg på, och lätt att ta hand om ynglen. Däremot har vi själva haft lite svårigheter med att få många av smågrodorna att överleva (många dör vid en viss ålder).





Dendropsophus leucophyllatus:
En lite mindre modell trädgrodor, där framförallt hanarna är ganska små krabater. Nattaktiva och väldigt skygga, till och med på dagen. Där arterna ovan verkar kunna spendera dagen var som helst, är dessa otroligt petiga med att se till att det inte går att se dem från någon vinkel alls. Spelar sällan men vackert.




Theloderma corticale:
Även vi har mossgrodor, åtminstone en art. Väldigt rolig art som är mycket aktiva, även en del på dagen, trots att de framförallt är nattaktiva. Spelar konstant hela natten, mer eller mindre. Har en uppsjö olika läten som de växlar mellan. De är halv-akvatiska/halv-trädlevande, vilket ger möjlighet till ett annorlunda och skoj terrarium att inreda. Väldigt lättskötta grodor som inte äter så mycket som man kan tro av en grodor av deras storlek. Ganska stora grodor. Avel är svårt då honor är sällsynta, men som Raya säger finns det några/någon i Sverige som håller på just nu.


EDIT: Glömde säga att som vanligt har jag inte tagit någon bild. Det är min fästmö (MarleneA) som står för allt sådant.

20
16
Raya:
Riktigt fina grodor Martin! Agalychnis lemur ser ju nästan utomjordisk ut :p

Du får hälsa färstmön att hon tar vackra bilder också!


EDIT: Glömde att skriva att Bombina orientalis var även min första groda.

97
97
Banderad:
Kul att se alla grodor.  Mitt fokus har hittills riktats mot pilgift. Kul att se så många snygga arter utanför denna grupp.

/Jocke

139
363
Dwarfmonitors:

Jag har ett gäng grodor som hoppar runt här hemma också. 

Hyalinobatrachium valeroi

 

Kassina maculata

 

Sphaenorhynchus lacteus

 

Ranitomeya imitator "intermedius"

 

Oophaga pumilio "Rio Guarumo"

 

Oophaga pumilio "Salt Creek"

 

Polypedates leucomystax

Afrixalus paradorsalis


Administratör
Medlem i SmHF
327
331
azeam:
Mycket fina och intressanta djur! Håller med om att det är kul att se lite annat än pilgift, även om de är väldigt häftiga finns det ju en massa andra spännande groddjur :)



Hyperolius puncticulatus eller Hyperolius substriatus enligt Pickersgills "Frog Search. Results of Expeditions to Southern and Eastern Africa" (Hyperolius är ett taxonomiskt krångligt släkte).

Liten groda från östra Afrika. Är liksom de flesta Hyperolius väldigt variabla i färgteckning och det finns flera naturligt förekommande "färgmorfer". I naturen kan man hitta dem i alla möjliga miljöer där det finns vatten, ofta i samband med stora gräsliknande växter där de sitter på vegetationen. Lättskötta och produktiva i terrarium, nackdelen är väl att de spelar väldigt starkt och ofta hela nätterna.

214
334
MartinJ:
När jag såg tråden hoppades jag att denna tråd skulle visa fler personer att det finns så mycket mer än pilgift. Hitils jag är mycket imponerad!

azeam skrev:
...nackdelen är väl att de spelar väldigt starkt och ofta hela nätterna.

Nackdel..? Nu förstår jag inte riktigt ;)


Raya skrev:
Riktigt fina grodor Martin! Agalychnis lemur ser ju nästan utomjordisk ut :p

Du får hälsa färstmön att hon tar vackra bilder också!

Javisst, helt sjuka grodor! Jag tror hon håller koll på tråden, så hon har nog redan sett din komplimang!



Administratör
Medlem i SmHF
327
331
azeam:
MartinJ skrev:

Nackdel..? Nu förstår jag inte riktigt ;)


De spelar väl...hur ska man uttrycka det diplomatiskt...inte så melodiöst ;) De har åtminstone två läten, ett territoriellt som de kör nästa hela tiden (varierar lite under året) och alltså inte är någon skönsång precis, och så spel för att locka honor (åtminstone enligt min tolkning) som är betydligt vackrare.

Administratör
Medlem i SHF, SmHF
2685
2491
anders:

Rhinella marina, Agapadda
En riktigt stor och nattaktiv padda. Den betraktas som en riktig pest i många länder, då det gick "lite sådär" när de importerades till andra världsdelar för att hjälpa till att hålla sockerfält fria från skadeinsekter. Paddorna exploderade dock i antal då de inte hade några direkta hot. Deras potenta gift gör även att en hel del predatorer som försöker ge sig på dom kan råka illa ut.

I terrariet är de rätt så skygga och rädda utav sig. De ligger i regel gömda under större delen av dagen, men kommer fram på natten och kravlar omkring och letar föda.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 5
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild