nytt, fukt, luft, lukt??

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

35
0
otrander:

jag har byggt mitt terrarie för någon dag sedan i ett exo terra. jag har lavakulor på botten och mossa över, en del vatten på botten, rätt lagom med växter, har den belysning jag ska ha, rätt temperatur, rätt luftfuktighet och har tre guldgrodor där i, men det luktar unket typ när jag kommer in pårummet. Är det för att det är ny gjort eller utav någon annan anledning?? 


Administratör
Medlem i SHF, SmHF
2685
2491
anders:

Så länge det inte är för blött bland mossa/växter så borde nog lukten försvinna. Exo-terras har bra ventilation så det lär väl inte vara för instängt i terrariumet.

Jag själv har ett lager leca-kulor, sedan ett lager jord/humus och sedan mossa ovanpå det. Tycker inte det luktar speciellt mycket. Hade däremot ett bamburör som blev fuktigt som luktade en del.


35
0
otrander:

okej :) sånt kan vara bra och veta faktiskt, men hur högt ligger vatten nivån för dig ungefär? :)

 


Administratör
Medlem i SHF, SmHF
2685
2491
anders:

inte alls mycket. Är någon centimeter ibland. Jag har satt ner en plastlåda i mina terrarium med vattendel, så vattnet vid lecakulorna är nästintill obefintlig.

Här är en tråd på hur jag inrett i ett utav mina terrarium:
www.terrariedjur.se/?page=forum&thread=65


35
0
otrander:

tackar :)


51
2
niake:

Man behöver inte ha en vattendel till pilgift men man bör spraya med en blomspruta par gånger per dag.. Jag brukar köra med leccakulor markduk avhuggen pet hals med kork sedan jord när de är massa vatten tar jag häverten från biltema och suger ut vattnet. Denna www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verktyg-och-Verkstadsutrustning/Olja-och-Fett/Havertpump-20365/

Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild