Morph x normalfärgad?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

10
5
VidaSvahn:
Om en morphfärgad och en normalfärgad sandboa skulle para sig, hur skulle ungarna se ut? Kanske en dum fråga, men jag vet inte mycket om sånt.

70
86
Realboas:
Det beror helt på om det är en co-dominant gen eller en resessiv gen.

Co-dominant morph x vildform ger 50% co-dominant morph och 50% vildform utan några gener.
Resessiv morph x vildform ger 100% vildform som är 100% bärare av den resessiva genen, även kallade hets-djur.

10
5
VidaSvahn:
Ok, tack! Jag har en normalfärgad sandboahona och tänker kanske skaffa en morph-hane, men jag är ganska "unexperienced" ,vet inte hur man säger på Svenska. Tror du det skulle vara bättre att skaffa en co-dominant eller resessiv hane? Vad menas med "utan några gener"? 

Dina ormar är väldigt vackra förresten. (:

Medlem i SHF
4003
5037
Jonas_:

Nu vill jag inte låta elak eller nåt sånt detta är inget påhopp :) 

Men skulle det inte vara bättre att ha ormen du har ett tag & lära dig lite mer innan du kastar dig in i avel som du inte riktigt har koll på? :P

Sen är inte frågan dum, absolut inte men tycker generellt folk har så bråttom att ge sig in i avel när dom knappt haft sina djur någon längre tid, är man seriös med det man håller på med så kommer det av sig självt med tiden, bara min åsikt i frågan :)


Medlem i SkHF
389
501
anniemalmros:
"Men skulle det inte vara bättre att ha ormen du har ett tag & lära dig lite mer innan du kastar dig in i avel som du inte riktigt har koll på? :P"

Nu framgår det ju inte hur länge hon haft sin orm och hon frågar ju just nu för att lära sig till den dagen hon kanske skaffar en till! ;)

Medlem i SHF
4003
5037
Jonas_:

Jag kanske gick för hårt fram och drog slutsatser som inte jag själv har en aning om ;) Mitt svar var inte menat så iaf. 

Att fråga är bra! Bla därför detta forum är så bra tycker jag, min poäng var mer att många som tar ägg eller ungar på sina reptiler egentligen har för lite på fötterna, det tar tid att bli duktig inom sin genre. Men som sagt jag kanske drog fel slutsatser i mitt huvud den här gången :)


10
5
VidaSvahn:
Jag får byta till Engelska. .

I realize the importance of being experienced and knowledgeable before taking on something such as breeding reptiles. It is important to make sure you know what you're doing and that's exactly why I made this thread. I don't plan on breeding my sand boa soon, but perhaps sometime in the future and I want to be knowledgeable when/if I decide to. (: 

I do have experience breeding reptiles (leopard geckos) and my dad bred & sold milksnakes and kingsnakes when he was younger so I do have experience, just not with sand boas. 

544
424
Gibblo:
Jag är också rätt lost när det kommer till co-dominanta, resessiva gener och hur det egentligen funkar faktiskt. 

Jag har själv inte tänkt att laborera med morpher och dylikt, delvis för att jag inte kan något om det och delvis för att jag föredrar nominatformer. 
Men däremot hade jag gärna lärt mig hur det fungerar, får höra lite här och lite där men det ger ingen grundlig helhetsbild. Finns det någonstans man kan få ett grepp om hur det fungerar och läsa mer ingående om det?

1662
779
fluffis:
Gibblo skrev:
Jag är också rätt lost när det kommer till co-dominanta, resessiva gener och hur det egentligen funkar faktiskt. 

Jag har själv inte tänkt att laborera med morpher och dylikt, delvis för att jag inte kan något om det och delvis för att jag föredrar nominatformer. 
Men däremot hade jag gärna lärt mig hur det fungerar, får höra lite här och lite där men det ger ingen grundlig helhetsbild. Finns det någonstans man kan få ett grepp om hur det fungerar och läsa mer ingående om det?



Jag kan ge dig privatlektioner, men det kostar, muhahaha :D

Det är egentligen rätt konstigt för jag har aldrig sett en bra svensk guide för detta, ändå är det en ganska ofta återkommande fråga, särskilt när det gäller majsormar.

2048
773
psyjoh:
Vet det finns appar att ladda ner till luren om morfer, har sett att det finns till olika ödlor. Möjligt det finns till ormar oxå?
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild