Bli dumförklarad som nybörjare

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 6

Medlem i SHF
274
341
Jubari:
Jag har hållit på med reptiler i över 15 år och jag har även jobbat till och från på Herperschoise sen de startade. Att jag har fått det ansvaret av Magnus och Bella att driva butiken under deras frånvaro samt med min övriga erfarenhet på hemmaplan, så anser jag mig ganska erfaren inom hobbyn. 

När jag läser mycket inlägg både här och på facebook exempelvis, är det bara jag som skäms över hur en del dumförklarar nybörjare med frågor som de anser är självklara? Hur ska hobbyn kunna växa om vi inte hjälps åt?

Nu menar jag inte ALLA inlägg som blir dumförklarade då en del verkar trolla uppenbarligen ja, men generellt sett så gör de inte det. Vilket jag hoppas ni förstår när jag skriver detta.

Om jag ska ge mig in i en ny hobby och ställer en fråga och hoppas få svar av de mer erfarna som är insatta i hobbyn sen flera år och blir idiotförklarad direkt. Skulle jag fortsätta vilja engagera mig i hobbyn? Lägga ner energi och utveckla mitt intresse? Nej, jag hade lagt ner det direkt.

Det är ju bara pinsamt att bete sig såhär som vuxna människor... 

456
200
isdrake:

Jag håller helt och hållet med. Det finns såklart många idioter där ute men det är STOR skillnad på idioter och helt vanliga nybörjare. Bara för att man gått med i ett forum eller en fb-grupp betyder inte att man suttit och läst i timtals innan. Jag tycker t ex inte det är ett dugg konstigt att man tror att ödlor är som vilka smådjur som helst som man kan ta ut och gulla med. Det kryllar ju av sådana bilder på nätet. Själv så började jag med reptiler rätt så hastigt och oplanerat... på den tiden badade jag ödlorna för det hade jag läst man skulle göra. Som tur var fanns det trevliga och vettiga människor på nätet som kunde hjälpa mig. :) 


903
509
Evanjeline:
Håller med båda ovanstående.

2048
773
psyjoh:
Jag håller oxå med men då det varit problem med troll av och till på sidan så blir man irriterad när det kommer sånna här gång på gång. Sättet frågan var ställd på så kändes det som ett troll. Jag har inget emot att hjälpa nybörjare och gör det ofta och behöver själv hjälp ibland.
Får ofta mail då och då från troll om annonser osv. och har en lång lista här på sidan. 

Men visst kan jag ha fel angående just den personen i den tråden men det kändes ej som det när frågan var ställd på det viset. 
Tror det är därför folk (mig inräknat ibland) reagerar så.
Synd om det råkar gå ut över oskyldiga och visst kan vi hjälpas åt för att bli bättre på det. 

205
203
Micke_E:
Jag tycker mig inte ha sett något problem med troll däremot blir det fort en mob-stämning så fort hantering kommer upp, det ser jag som ett problem. Det har hänt att jag har valt att svara på aktuell frågeställning via privata meddelanden istället för att ta det i forumet eftersom det inte går att föra en vettig diskussion där.

1228
464
leedragon:
det är svårt att påminna sig att det självklara är inte det självklara i början, sen finns ju individer som trots att man berättar  va som är bra eller dåligt ensivas arr fortsätta med sånt beteende, då undrar va är det rätta att säga då?

2048
773
psyjoh:
Micke_E skrev:
Jag tycker mig inte ha sett något problem med troll däremot blir det fort en mob-stämning så fort hantering kommer upp, det ser jag som ett problem. Det har hänt att jag har valt att svara på aktuell frågeställning via privata meddelanden istället för att ta det i forumet eftersom det inte går att föra en vettig diskussion där.

Jo Micke det har funnits flertalet troll både i trådar och privat. Självklart har anders fått reda på detta både av mig och andra. Dem ställer liknande frågor tex. just för att det ska skapad oreda i forumet, sånna här trådar och diskutioner. Det handlar inte om att dumförklara en nybörjare någonstans utan om det nu är ett troll igen (vilket inlägget såg ut som tyckte jag) så förstod jag inte varför folk flög på direkt utan bara väntade och struntade i det så länge. 

1275
1724
Falk:
En grej som retar upp många är när folk skaffar sej djur utan att ens ha läst det mest basic om djuret och sen ställer frågor som man ska veta innan man skaffar djuret. Sen är ju grädden på moset precis som leedragon beskriver att dom inte lyssnar utan envisas ändå med vad dom såg på youtube eller vad säljaren på djurmagazinet sa.

Sen förtjänar många en pungspark när dom visar upp sin gröna leguan som hålls i en torr gammal garderob och sen påstår att det "funkar kanon" när man försöker tillrättavisa vad som är fel för djurets skull.

953
1840
peter54:
Som erfaren har man ett stort ansvar, både vad gäller att hjälpa fram nybörjare och att se till att det man säger är rätt. Ingen föds med all kunskap, alla har varit nybörjare och därmed borde var och en känna till hur det är att vara nybörjare. Den som åkte på snytingar av dryga bessewissers som nybörjare borde tänka att "så ska jag själv aldrig bemöta någon annan", istället för att föra det dåliga bemötandet vidare och göra likadant.

Jag har lång erfarenhet, jag har varit i hobbyn i 45 år och haft intresset i 55 år. Jag får ofta meddelanden här på sidan och på andra ställen från både nybörjare och andra med frågor om än det ena än det andra. Såvitt jag själv kan minnas, har jag alltid försökt hjälpa varje gång och när jag inte haft kunskap nog, har jag hänvisat vidare till någon annan som har den.

Detta är viktigt, faktiskt en av kärnfrågorna inom alla intresseverksamheter, att ta hand om nybörjare på ett bra sätt och därmed säkra återväxten.

36
6
antonGG:
Jag håller med dig totalt. Jag har knappt hållet på med reptiler i ett år men det är min allra största passion, det första svaret jag fick av någon som var kunnig om reptiler var att jag aldrig borde skaffa fler reptiler när jag ställde frågan om uv ljus var nödvändigt till leopardgeckos då jag hört att det inte var det så ville jag bara vara 100 på det och denna person fick mig att känna mig oduglig när det kom till reptil fronten, hoppas folk tar åt sig och inte är för hårda mot nybörjare, ni har ju som sagt själva varit det en gång i tiden

Logga in för att posta i forumet
Sida av 6
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild