Reevessköldpadda simmar ivrigt mot glaset

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

19
6
Sarlek:
Hej! Min reeves kärrsköldpaddshane simmar väldigt ivrigt längs glaset på akvariet, och vill ofta "simma ut" ur akvariet verkar det som. Han blir extra hetsig när man kommer nära akvariet. Jag har tänkt att jag ska täcka för ett par sidor av akvariet så att han inte kan se ut överallt, men vet inte om det räcker. Jag blir orolig att han är stressad och mår dåligt. Jag har nyligen tagit över honom från en vän och just nu har han ett tillfälligt akvarium som jag har försökt inreda efter konstens alla regler. Kan det vara så att akvariet är för litet? Mitt tillfälliga akvarium nu är 60×35×35 cm. Moses har en skallängd på 11 cm. Har läst om minimikraven men har svårt att räkna ut i kvadratmeter. Har tänkt skaffa ett större akvarium så fort jag har råd. 

/Sara

Medlem i SHF
4004
5039
Jonas_:

Den här funktionen är kanon för alla oss som har svårt att själva räkna ut L80-måtten. 

www.terrariedjur.se/?page=info&sub=terrarium&tsub=l80

Om sköldpaddor kan jag inte särskilt mycket så kan tyvärr inte hjälpa dig med några frågor eller svar :)


Medlem i GHF
636
410
Jimmy:
Det akvariet låter litet, lägg gärna upp en bild på hur akvariet ser ut så kan säkert någon med mer expertis hjälpa dig, med inredning mm.

593
551
Redfoot:
Problemet kan naturligtvis ligga hos sköldpaddan, men det brukar nästan alltid vara ägaren som gör något fel 
när dessa problem uppstår. Då menar jag fel som de kanske inte tänker på eftersom det kan vara småsaker som behövs ändras på. Gör som Jimmy skriver, lägg in bilder.
/R

19
6
Sarlek:
Ok tack för svar! Jag ska försöka ta några bra bilder så man ser hur det ser ut och lägga upp!

19
6
Sarlek:


Här är Moses i hans tillfälliga akvarium. Han har UV-lampa vid landdelen och en grotta under att gömma sig i. Jag har inte hunnit skaffa några växter än. Han har såklart pump och doppvärmare. Det saknas ju en skuggig plats på landdelen men det är ju svårt att få plats med. Jag har som sagt tagit över honom slut från en kollega vars son inte ville ha honom längre. Akvariet kommer från min syster, det som han bodde i tidigare var gammalt och trasigt. Så detta akvariet är tillfälligt, jag tycker att det är för litet, även om jag har räknat ut att det är större än minimikravet. 
Jag har två andra sumpsköldpaddor, rödörade, och de bor i ett akvarium på 540 liter. Moses kan tyvärr inte bo med dem för att han är så mycket mindre och av annan art. 
Min fråga är om det är troligt att Moses simmar så ihärdigt längs glaset för att hans hem är för litet? Hur länge kan jag vänta med att köpa ett nytt akvarium? Mår han dåligt? 
När jag "spionerat" på honom upptäcker jag att han kan ligga och vila på land, eller simma lugnt omkring. Han blir således mycket mer ivrig när jag kommer in i rummet.

Tacksam för tips och råd

/Sara

593
551
Redfoot:
I det akvariet hade även jag simmat mot rutan, utan att nu vara dum. Där finns ju inget att undersöka, inredning, en bättre landdel och framför allt mer utrymme.
/R

Medlem i SHF
4004
5039
Jonas_:
Jag börjar med att åter nämna att sköldpaddor absolut inte är min huvudsyssla inom hobbyn så min kunskap om dessa varelser är begränsad, men däremot säger mitt sunda förnuft mig att ditt akvarium är för litet samt för tråkigt inrett åt din padda, se inte det här som ett påhopp för det är det verkligen inte! :) 

19
6
Sarlek:
Jo jag förstår vad ni menar. Som jag skrev så är detta en nödlösning i väntan på att han får ett större akvarium. Men jag behöver köpa ett nytt 540 liters akvarium till mina andra sköldpaddor också och jag är inte gjord av pengar. Självklart ska Moses få ett större hem, måste bara ha råd. :( Men undrade mest om just simmandet var på grund av att akvariets begränsning...och ifall han far illa i väntan på...

2966
1645
Hoggaforfan:
Gör vad du kan med det du har, in med några grenar, gärna såna som legat i vatten. Några större stenar på bottnen. Kanske köpa några billiga små fiskar och släpp i. Dekorera helt enkelt. Material finns gratis i skogen och längs strandkanter ;-)
Djur kan ha sjukt små utrymmen och stortrivas och jättestora utrymmen och vantrivas. Så det är mycket med vad man gör med det som finns. 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild