Goda råd om "När reptilen får en infektion"

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

85
13
Gnasher:
Hej 
Hittade denna som jag tänkte kunde vara vär att sprida:-)
vet inte om nån lagt upp den - kunde inte hitta den när jag sökte i forumen?

issuu.com/evidensia/docs/goda_rad_reptilinfektioner?e=13991324/9888843

1159
625
Temla:
Tack  för länken! 

1662
779
fluffis:
Intressant. Det stärker vad min egen veterinär säger om hygien och städning. Bajset ska städas bort så fort det bara går och det har alltid känts viktigt för mig att göra detta.

Jag ska inte säga att det låter överdrivet att tömma, descinficera och ge ny inredning till ormar varje månad men det är inget som jag gör och kommer nog aldrig göra heller. Inte så ofta. Det känns överdrivet att störa ormarna så ofta och det känns varken ekonomiskt eller praktiskt att gå ut och leta nya grenar varje månad, köpa nytt bottensubstrat etc, särskilt inte när man kommer upp i ett antal ormar. Tidsmässigt hade det knappt varit görbart för mig.

Hur tänker ni andra som har ormar eller andra djur kring detta? Hur ofta storstädar ni?

15
15
automatiq:
Det låter lite överdrivet att behöva byta ut allt substrat och diverse inredning varje månad men det skulle ju inte skada utan det är väll mest om man vill lägga så mycket energi och pengar på det. När jag ser att en orm har skitit plockar jag bort skiten och allt substrat precis runt avföringen ända ner till grunden och desinficerar med virkon som jag senare torkar bort och fyller på med nytt substrat. 2-3 gånger per år töms burkarna på allt och desinficeras noga.

903
509
Evanjeline:
Tar man bort rejält med bottensubstrat runt avföringen tror jag inte man behöver göra rent så ofta, men allting beror ju på vilken art också. En stor orm kanske bajsar två gånger i månaden, medan en tex strumpebandsnok bajsar betydligt mer än så. Sen beror det ju på klimatet. Hög luftfuktighet och värme ger mycket högre bakterietillväxt än torrt klimat gör. sen behöver man ju inte byta ut grenar det räcker väl att rengöra dem. Man kan ju torka av dem med tex virkons, eller använda ångmaskin för att få bort bakterier. Man kan ju även använda biosubstrat som gör att man inte behöver städa lika ofta. Jag tror det är väldigt svårt att säga, det beror nog mycket på art, klimat och individ. Vissa djur bajsar enbart i vattenskålen, och då känns det nog lite väl mycket att slänga ut allt en gång per månad, då tror jag stressen på djuret gör mer skada än nyttan av att rengöra.

2048
773
psyjoh:
Var köper man virkon?
Är det skadligt för djuren eller kan man använda det direkt när man rengjort saker?

1662
779
fluffis:
automatiq skrev:
Det låter lite överdrivet att behöva byta ut allt substrat och diverse inredning varje månad men det skulle ju inte skada utan det är väll mest om man vill lägga så mycket energi och pengar på det. När jag ser att en orm har skitit plockar jag bort skiten och allt substrat precis runt avföringen ända ner till grunden och desinficerar med virkon som jag senare torkar bort och fyller på med nytt substrat. 2-3 gånger per år töms burkarna på allt och desinficeras noga.


Jag tycker dina rutiner känns ambitiösa och rimliga :) Inte för att jag själv desinficerar efter varje skit men jag plockar fort och noggrannt bort det.

Jag använder apotekets ytdesinfektion när jag storstädar. Jag funderar lite på vad det är för skillnad på den och virkon. Virkon ska man blanda ihop själv eller?

903
509
Evanjeline:
Jag vet inte hur apotekets funkar, men jag använde virkon när jag hade råttor hela tiden för de hade mycoplasma, och det skulle döda allting. Den formen jag hade var ett pulver man blandade i vatten, sen kanske det finns andra, det vet jag inte.

114
73
Lunde:
fluffis skrev:



Jag använder apotekets ytdesinfektion när jag storstädar. Jag funderar lite på vad det är för skillnad på den och virkon. Virkon ska man blanda ihop själv eller?



Apotekets ytdesinfektion innehåller isopropanol samt lite tensider, medan Virkon har flera olika komponenter som är rätt korrosiva (www.veterinarbutiken.se/uppfodning/464-virkon-s-desinfektion-pulver-50-g-pase.html www.pharmacal.com/MSDS/US/MSDSVirkonS.pdf). Jag har använt Virkon för ytdesinfektion samt avdödning av virus och bakterier. Rutinmässigt gjorde vi en brukslösning varje vecka då brukslösningen enligt tillverkaren inte var stabil över en längre tid. 

97
73
Nattkryp:
Finns inte risken att avföring sprids med djuret till andra delar av terrariet? Gissar att lite fastnar i/runt kloaken som sedan kommer i kontakt med annan inredning senare? Risken att djuret också råkar kliva i avföringen lär finnas?

Frågar då den aspekten inte nämnts i tråden.  Jag har ännu inte haft min ödla i mer än 3 veckor, varför detta är en intressant diskussion. 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild