Varning! Glassilikon MED antimögel

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

2966
1645
Hoggaforfan:
Det har länge gällt att akvariesilikon och glassilikon har varit nästan samma sak och ofarligt för terrarium.
Men på sistone har jag snubblat över 2 glassilikon med antimögelmedel i så den generella regeln gäller inte.

Dana lim 517 glassilikon och Pattex glassilikon är de jag snubblat över. 

Pattex verkar inte ha någon produkt som passar med djur medans Dana lim har ett akvariesilikon (579) som är utmärkt.
Silikon GS202 TREMCO verkar också vara klart godkänt.

Casco glassilikon är nog det billigaste godkända som finns därute.

60
31
Airbrush73:
Jag kör bara med Casco silikon, och är nöjd med den.

www.clasohlson.com/se/Glassilikon-Casco/34-9335

Medlem i DHF
1082
774
Westman:
Har du länk till Pattex

2966
1645
Hoggaforfan:
www.pattex.se/content/dam/uac/pattex/sweden/MSDS/Pattex%20Glassilicon%20all%20colours%20SDS471259%20130828%20SE.pdf

97
97
Banderad:
Det brukar för övrigt stå på tuberna om de är lämpliga för akvarium, och då innehåller de aldrig antimölgelmedel eller annat skit. De ska vara ättiksbaserade så fungerar det. Jag köper mina tuber på Järnia (kanske är Casco?) när jag silikonerar mina akvarier.

/Jocke 

2966
1645
Hoggaforfan:
All silikon på tub är ättiksbaserad vad jag vet, problemet är ju tillsatserna. Men inget jag forskat i så kan ha fel.
Är ju många nybörjare man rekommenderar just glassilikon för det har ju varit antimögelfritt. 

Det var därför jag ville upplysa folk att den grundregeln gäller inte utan det är akvariesilikon eller läsa på tuben som gäller.

97
97
Banderad:
Hoggaforfan skrev:
All silikon på tub är ättiksbaserad vad jag vet, problemet är ju tillsatserna. Men inget jag forskat i så kan ha fel.
Är ju många nybörjare man rekommenderar just glassilikon för det har ju varit antimögelfritt. 

Det var därför jag ville upplysa folk att den grundregeln gäller inte utan det är akvariesilikon eller läsa på tuben som gäller.


Det har varit så i ganska många år. Har en odlingslokal med ett 60-tal akvarier, och det har funnits glassilikon som definitivt inte är lämplig för akvariebruk p.g.a. diverse antimögeltjofräs ett bra tag. Våtrumssilikon som används till badrum och sådant skulle jag aldrig använda till något där man förvarar djur i, och de är inte alltid ätticksbaserade (ganska sällan tror jag). Men som sagt, de som är säkra står det "För akvariebruk upp till X liter" på.

/Jocke
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild