Tips på hemmabyggen sökes:)

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

9
0
bjorlinglinn:
Skulle vilja få lite inspo från er och ni få gärna skriva priser och butiker om ni kmr ihåg + gärna bilder :) Tack på förhand! :)

544
424
Gibblo:
Fast om det är hemmabyggen du söker så säljs det inte i butik ju? Förstår inte riktigt hur du menar. Vad ska du ha i det? Hur stort ska det vara?
Finns ju ett ganska brett område inom "hemmabyggda terrarie" så jag vet inte riktigt vad du är ute efter. Du har en bild på en häst som profilbild, men antar att det inte är till den?

Finns väldigt många byggtrådar här med inspiration!

1662
779
fluffis:
Allra längst upp här i terrariebyggekategorin finns en tråd som heter "samling med byggtrådar". Där kan du kika på byggen :) Jag vet att det finns några som inkluderar priser, bland annat en av mina trådar :)

Som Gibblo är inne på så beror det på dina behov och djurets behov hur terrariet ska byggas. Om t.ex. terrariet ska vara jättestort så är det kanske bra att välja ett material som inte är så tungt. Om terrariet ska ha hög luftfuktighet så måste materialet fuktspärras om det inte redan är det... osv :)

2966
1645
Hoggaforfan:

Skriv dina behov så kan folk kanske tipsa dig mer specifikt. Olika sätt passar olika djurtyper.

www.terrariedjur.se/?page=forum&thread=2476

sen min egen tråd som tydligen inte får vara med i samlingstråden :-P
www.terrariedjur.se/?page=forum&thread=2736


Administratör
Medlem i SHF, SmHF
2685
2491
anders:

Hoggaforfan skrev:

sen min egen tråd som tydligen inte får vara med i samlingstråden :-P
www.terrariedjur.se/?page=forum&thread=2736


Nu är din tråd med i samlingstråden ;)

Behöver kanske uppdatera den med de senare trådarna med byggen!


9
0
bjorlinglinn:
Gibblo skrev:
Fast om det är hemmabyggen du söker så säljs det inte i butik ju? Förstår inte riktigt hur du menar. Vad ska du ha i det? Hur stort ska det vara?
Finns ju ett ganska brett område inom "hemmabyggda terrarie" så jag vet inte riktigt vad du är ute efter. Du har en bild på en häst som profilbild, men antar att det inte är till den?

Finns väldigt många byggtrådar här med inspiration!




Menar vart virket osv kmr ifrån, alla möjliga storlekar :)

544
424
Gibblo:
bjorlinglinn skrev:




Menar vart virket osv kmr ifrån, alla möjliga storlekar :)


Oftast träd. Vad för djur hade du tänkt hålla? :)

9
0
bjorlinglinn:
Gibblo skrev:


Oftast träd. Vad för djur hade du tänkt hålla? :)


bör passa en boa och en majsorm, dom ska inte va i samma men det förstår ni nog så 2st olika terrarium  blir det ju :)

97
73
Nattkryp:
Trä köps t.ex. på bauhaus eller byggmax. Formplywood är det som kräver minst ytbehandling för att fuktsäkra. Dock är det dyrare.

Folk bygger oftast i något av följande:

OSB: Från 36kr/kvm
Plywood
Formplywood: 133-193kr/kvm (12 eller 15mm).

På Bauhaus brukar de kunna hjälpa till med att såga upp skivorna. Listpriset är 25kr per 'snitt', men jag fick billigare än så.

Har man intresse och tillgång till bra plats och verktyg så kan man komma undan väldigt billigt med osb/plywood. Kan man inte lägga mycket tid eller behöver få ihop något snabbt är Formplywood (även kallat Basform på bauhaus).

Glas och lister fås lättast av glasmästare.  Jag fick olika prisuppgifter från olika glasmästare. 500-1000kr inkl skjutlister för 2st 102,5x40cm skivor i 4mm glas inkl slipning. Det lönar sig att ringa runt och jämföra :). Lister kan också köpas på mässor till lägre pris. 

Sedan behövs lim (akvarie/glassilikon) och 'fogsprutepustol, skruv. Ventilgaller (bauhaus har bruna runda med 4cm diameter, 4st för 20kr. Dock ej på hemsidan).
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild