Vivarium till strumpebandssnok

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

182
87
Mrjansson92:
Går i tankarna om att bygga ett vivarium till min lilla diablo range strumpebandssnok, den bor i ett helglas terrarium på 40x30x30 som för tillfället ser ganska tråkigt ut så vill göra om det helt och hållet tänkte jag =)

Det jag nu undrar är om någon här på sidan har lite tips på saker jag bör tänka på, saker jag kan testa och tips på bra växter och vilken typ av jord och sånt =)
Det är mitt första vivarium så tänkte att det kan vara bra att börja med ett litet =)

Ormen lever i temperaturer på upp till 26-28 grader och en luftfuktighet på ca 50% =)

Alla tips och idéer är välkommet =)

Mvh Mattias =)

Här är en lite halvdålig bild på den lille ormen också, Lambo heter hen =)

2966
1645
Hoggaforfan:
Ljuset är en viktig del. Antingen om du har dagsljuslampor eller ska du köra LED med 1 list på 4500k (innehåller rött ljus som hjälper växterna att blomma) och 1 på minst 6000k. Växter älskar kelvin. 
Plantera gärna in städare som tropiska och svenska gråsugor samt hoppstjärtar. 

182
87
Mrjansson92:
Hoggaforfan skrev:
Ljuset är en viktig del. Antingen om du har dagsljuslampor eller ska du köra LED med 1 list på 4500k (innehåller rött ljus som hjälper växterna att blomma) och 1 på minst 6000k. Växter älskar kelvin. 
Plantera gärna in städare som tropiska och svenska gråsugor samt hoppstjärtar. 

okej, hoppstjärtar har en polare som jag kanske kan få sno några av, men ljuset verkar vara bland det viktigaste då, får kika lite mer på det =) har just nu en exo terra compact top med en 13W lampa till, får kanske byta ut den till en annan eller som du sa, skaffa led lister =)

2966
1645
Hoggaforfan:
Gråsuggor kan du hämta ute. Går nog att hitta lite här och var ännu :-)

182
87
Mrjansson92:
Hoggaforfan skrev:
Gråsuggor kan du hämta ute. Går nog att hitta lite här och var ännu :-)

det har du rätt i =P

Administratör
Medlem i SmHF
327
331
azeam:
Hoggaforfan skrev:
Ljuset är en viktig del. Antingen om du har dagsljuslampor eller ska du köra LED med 1 list på 4500k (innehåller rött ljus som hjälper växterna att blomma) och 1 på minst 6000k. Växter älskar kelvin. 


Färgtemperatur (som mäts i Kelvin) är ointressant för växter, det är hur spektrat från ljuskällan ser ut som spelar roll (även om färgtemperaturen kan ge en viss indikation på hur spektrat ser ut, men långt från alltid). Det finns massor att läsa om ljusmätning, fotosyntes och växters ljuskrav och det blir lätt betydligt mer invecklat än vad som kanske är nödvändigt (om än intressant) för att få några växter i ett terrarium att överleva.

2966
1645
Hoggaforfan:
Mjo ljus är fascinerande och man kan nog nörda ner sig i det med på gott och ont ;-)
Mitt svar fungerar men visst är det inte 100% korrekt så att säga :-)

182
87
Mrjansson92:
azeam skrev:


Färgtemperatur (som mäts i Kelvin) är ointressant för växter, det är hur spektrat från ljuskällan ser ut som spelar roll (även om färgtemperaturen kan ge en viss indikation på hur spektrat ser ut, men långt från alltid). Det finns massor att läsa om ljusmätning, fotosyntes och växters ljuskrav och det blir lätt betydligt mer invecklat än vad som kanske är nödvändigt (om än intressant) för att få några växter i ett terrarium att överleva.

hmm, okej, så vad jag har för lampa spelar ingen direkt roll för växterna? har en exo terra 13w lågenergilampa nu, borde det funka med den eller måste jag byte eller lägga till mer eller så? =)

Administratör
Medlem i SmHF
327
331
azeam:
Mrjansson92 skrev:

hmm, okej, så vad jag har för lampa spelar ingen direkt roll för växterna? har en exo terra 13w lågenergilampa nu, borde det funka med den eller måste jag byte eller lägga till mer eller så? =)


Absolut spelar det roll men det är annat än färgtemperatur du måste titta på. Det finns ingen exakt parameter på hur bra för växter en lampa är (det bästa är kanske PUR (Photosynthetically Usable Radiation)-värdet, men det hittar man inte utskrivet på någon förpackning och ska det vara helt opimalt måste du titta på varje enskild växts klorofyll och i praktiken blir det mer eller mindre omöjligt). Generellt bör du titta på lampans färgspektrum (vilket ibland, men långt från alltid, syns på förpackningen) och försöka hitta lampor med mycket energi vid de våglängder som växter använder för fotosyntes och lite vid de våglängder som växterna reflekterar (även om det inte är hela sanningen, man kan som sagt göra det nästan så invecklat man vill). Ett högt CRI-värde i förhållande till solljus är en siffra som man nästan alltid kan få reda på och kan vara en indikation på att ljuset är bra för växter men det måste inte vara så och använder man lampor som fokuserar energin på ett smalt spektrum men på de våglängder som används för fotosyntes kan du ha ett dåligt CRI-värde men ändå lampor som fungerar bra för växter.

Enklast är nog att satsa på välbeprövad växtbelysning och skippa de allra svåraste växterna. Även om en lampa inte är helt optimal för växter behöver det ju inte betyda att de inte trivs heller. Min poäng var mest att "växter älskar kelvin" inte stämmer.

Edit: Sen är så klart ljusstyrkan en väldigt viktig del i det hela, det ovan handlar bara om att inte slösa energi på våglängder som inte växten har någon större nytta av.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild