Semester och strömavbrott

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

5
0
kstubberud:
Hej,

Har själv inga grodor (än) utan jobbar fortfarande med att färdigställa terrariet. Maken tycker det är fint nog med växter och skippar gärna biten med flugodling och grod-kväk i tid och otid.

Hans kanske starkaste argument MOT grodor är hur vi gör med semestrar.
Har inga släktingar/bekanta i närheten som skulle kunna hjälpa till med skötsel när man är borta 2-3 veckor. När jag hade akvarier så lät jag faktiskt bara karen sköta sig själva men då fanns det så pass mycke småkryp ändå så fiskarna klarade sig på det (samt ett å annat småyngel slank väl ner också antar jag).

Hur gör ni? 

En annan sak som slog mig är vad ni gör med vid långvariga strömavbrott? Ett litet tropiskt terrarium blir snabbt nerkylt och ev duschsystem slås ut helt. Jag har problem nog att hålla 22-23 grader MED el. 



741
681
Binks:
Just det dära med regn vet jag att de finns timers med batteri som håller igång de lite iaf tills strömmen hoppar igång igen, men med värmen vet jag inte hur man löser. Diselaggregat kanske?

2966
1645
Hoggaforfan:
Det går att göra detsamma med grodor. Sätt in en eller två flugodlingar bara så kläcks och förpuppas de lite då och då.
Sen beror det med på vad du har i terrariumet.
Jag själv har detta i terrariumet:
Svenska gråsuggor
Tropiska vita gråsuggor
Hoppstjärtar
Kackerlackor 
Vaxmott
Ungssmyg
Stora bananflugor
Små bananflugor
Svartmyror

Sen matar jag med främst stora bananflugor. Hur länge grodorna klarar sig utan att jag tillför mat vet jag inte, men troligtvis ganska länge ;-)

Angående kväkandet så är det dels ganska mysigt kan jag tycka men hörs lite olika. Mina trädgrodor hörs ganska tydligt men kommer väl något läte varannan, var tredje natt kanske medans Dendrobates tinctorius inte hörs utanför terrariumet. 

Angående elavbrott så hade min vattendel hållt det uppvärmt ganska länge. Några timmar i alla fall (50 liter). Händer det när man är hemma är det väl ganska lugnt men är det när man är borta så är det nog inte så mycket att göra åt.
Är batterier och generator med automatiskt tillslag som gäller då

Administratör
Medlem i SHF, SmHF
2685
2491
anders:
Om du inte har några släktingar eller bekanta i närheten, så kan du ju alltid försöka skaffa lite kontakter som kan hjälpa till. Att vara med i en förening underlättar en del då man lär känna varandra lite mera personligt då man träffas på möten och exkursioner. Tror det finns mängder med folk som skulle ställa upp men självfallet beroende på var du bor.

Det går sätta in diverse kulturer som Hoggaforfan nämner, men 3 veckor är lite i det längsta laget utan tillsyn. (Det kan ju ske oförberedda saker som strömavbrott som du nämner).

903
509
Evanjeline:
Det jag har funderat på när det gäller längre strömavbrott är att lägga heatpacks. de som används när man transporterar herptiler. Annars borde man kunna använda sånna som ges bort eller säljs som man kan varma händerna med, vet inte vad de kallas. Små paket i mjukplast med vätska i som man aktiverar så blir de varma. Hjälper ju dock inte om man inte är hemma när strömavbrottet händer.

5
0
kstubberud:
Har ju inga grodor och har aldrig hållt på med herptiler förut (används inte ordet kräldjur längre?) men jag antar att de tål tillfällig temp sänkning, i alla fall vuxna, friska djur. 
Sen torde väl ett större terrarium med vatten reservoar hålla både temp och fukt någorlunda stabilt ett par timmar och mycket längre än så brukar inte strömavbrott vara i städer.

Mitt lilla terrarium är jättesvår att få upp värmen i och jag misstänker att vi helt enkelt har för kallt i rummet. Det blir otroligt mycket kondens på rutorna trots att fukten ligger på 70-75%. Och jag lyckas inte heller få upp temperaturen i terrariet till över 25 grader trots värmematta och doppvärmare.

Trist att isolera sidorna för då kan man bara se in från framsidan.

544
424
Gibblo:
kstubberud skrev:
Har ju inga grodor och har aldrig hållt på med herptiler förut (används inte ordet kräldjur längre?) men jag antar att de tål tillfällig temp sänkning, i alla fall vuxna, friska djur. 
Sen torde väl ett större terrarium med vatten reservoar hålla både temp och fukt någorlunda stabilt ett par timmar och mycket längre än så brukar inte strömavbrott vara i städer.

Mitt lilla terrarium är jättesvår att få upp värmen i och jag misstänker att vi helt enkelt har för kallt i rummet. Det blir otroligt mycket kondens på rutorna trots att fukten ligger på 70-75%. Och jag lyckas inte heller få upp temperaturen i terrariet till över 25 grader trots värmematta och doppvärmare.

Trist att isolera sidorna för då kan man bara se in från framsidan.


Grodor är amfibier och herptiler är ett namn för amfibier och reptiler (och reptiler är då ett mer korrekt namn för kräldjur).

5
0
kstubberud:
Tack. Kul att lära sig nåt nytt :-)

60
163
Pelle:
Något som också påverkar är vad det handlar om för grodor, det finns ju många arter och det skrivs inget i huvudtråden om någon särskild art. Det är alltså svårt att skriva något exakt om hur man ska gå tillväga vid tex strömavbrott, eller när man är på resande fot. Tropiskt klimat, tempererat klimat, finns massor, och man ska komma ihåg att även i tropikerna finns det områden som blir riktigt kyliga.

903
509
Evanjeline:
Självklart klarar väldigt många herptiler lägre temperaturer, mitt råd var om det behövdes.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild