Vad är det för ödla som vi hade på uppfarten i somras ?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

125
182
Redfoottortoise:
Säkert busenkelt för er, men för mig som bara sysslar med "skaldjur" var det inte så enkelt...

Är det en Skogsödla, eller ???

Fin var den i alla fall :-)


Administratör
Medlem i SmHF
327
331
azeam:
Ja, en skogsödla.

125
182
Redfoottortoise:
azeam skrev:
Ja, en skogsödla.


Tack för infon !

Den dök upp när det var som varmast i somras, men jag gissar att den gillar vatten och fukta, eller ?

I så fall kom den säkert från baksidan av huset där vi har en stor damm...

Administratör
Medlem i SmHF
327
331
azeam:
Redfoottortoise skrev:
Tack för infon !

Den dök upp när det var som varmast i somras, men jag gissar att den gillar vatten och fukta, eller ?

I så fall kom den säkert från baksidan av huset där vi har en stor damm...


De gillar nog sol och värme minst lika mycket som vatten och fukt ;)

Kul med lite herptiler på tomten, jag har haft några få skogsödlor på min tomt tidigare men de senaste två åren har jag inte sett till dem, tror att de blev frukost till grannens katter...

Medlem i SHF
4003
5037
Jonas_:

vetamix.net/image/skogs%C3%B6dla-zootoca-vivipara-tidigare-lacerta-vivipara_20230

Den gillar värme mer än vatten :) Salamandrar som håller till i vatten.. Fanns otroligt mycket skogsödlor vid våran sommarstuga när jag var liten, kom i håg hur vi fångade ödlor hela somrarna, hobbyn började väl där någonstans i en glänta i skogen :)


14
10
battman:
Jonas_ skrev:
vetamix.net/image/skogs%C3%B6dla-zootoca-vivipara-tidigare-lacerta-vivipara_20230

Den gillar värme mer än vatten :) Salamandrar som håller till i vatten.. Fanns otroligt mycket skogsödlor vid våran sommarstuga när jag var liten, kom i håg hur vi fångade ödlor hela somrarna, hobbyn började väl där någonstans i en glänta i skogen :)


Skrev inte du i min tråd att man inte får fånga svenska djur :)

356
177
krypet:
Hos oss brukar de dyka upp i växthuset. De sitter ofta på de riktigt varma och då ofta torra ställena där.

Något år har jag tur och lyckats hitta ett gäng ungar som var riktigt små. De är hur gulliga som helst.

2966
1645
Hoggaforfan:
battman skrev:

Skrev inte du i min tråd att man inte får fånga svenska djur :)

Man får fånga dem och studera dem bara man släpper dem igen. Man får även ta in grodrom och låta det växa tills det blir grodor men sen måste man släppa ut dem där man tog rommen.

214
333
MartinJ:
Hoggaforfan skrev:

Man får fånga dem och studera dem bara man släpper dem igen. Man får även ta in grodrom och låta det växa tills det blir grodor men sen måste man släppa ut dem där man tog rommen.


Jag vill bara inflika att detta stämmer för vissa arter, nämnligen vanlig groda, åkergroda, vanlig padda och mindre vattensalamander. Så man bör ha koll på vad man faktiskt samlar in, innan man gör det.

Källa: www.notisum.se/Rnp/sls/lag/20070845.htm

2966
1645
Hoggaforfan:
Tack för korrigeringen, trodde faktiskt det gällde alla men då har jag lärt mig något nytt idag med.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild