Bottenmaterial skorpioner

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

60
31
Airbrush73:
Ja som sagt. Tanken med denna tråd är då att vi ska kunna få koll på bottenmaterial till bara just skorpioner =)

Vad använder ni er av ? som har skorpioner ?  Tips, och råd ang bottenmaterial.

Medlem i SHF, SkHF
100
127
kent:
www.reptilgrottan.se/invertbed-p-536-c-147.aspx

2966
1645
Hoggaforfan:
Beror ju på vilken art. Skogslevande så är det Kent länkade troligtvis perfekt medans ökenlevande bör ju ha majoriteten sand. Sen finns det ju grade däremellan.

235
155
Brokensynapse:
Till skogslevande skorpor så använder jag plantation soil och har även i mossa jag plockat utifrån i burkarna. Till mer ökenlevande så kör jag ungefär 2 cm sand i botten och sedan plantation soil/ sand mix över de. Upplever det att det blir lättare för dom att gräva och få till bra gömmor.  

741
681
Binks:
Är de skorpioner som ska gräva lite och ha de tort så kan man köra med betonit som man fuktar lätt.
Blir perfekt för dem att gräva i och de håller ihop för att bli grottor och tunnlar.

121
95
Kega:
Jag kör med finkornig sand blandat med ren bentonit, sen fuktar man det lite då blir det bra hårdhet så kan dom gräva.

Sett vissa som kör med en ren sandbädd i botten sedan en hårdare kaka av bentonit och sand ovanpå. Sen har dom ett litet rör ner i sandbädden så det går att hälla ner vatten i den = högre fuktighet ju längre ner djuret gräver. Skit smart lösning. 

Detta till ökenlevande skorpioner då.

1275
1724
Falk:
Man bör dock inte dra alla "ökenlevande" över en och samma kamm då vissa ska ha så jäkla torrt det bara går och andra relativt fuktig luft då även fast det är öken så sveper det in fuktiga vindar.

2966
1645
Hoggaforfan:
Det är ju sant, finns ju ökenlevande som lever i oaser.

121
95
Kega:
Ja absolut så kräver det hög luftfuktighet, kanske inte var tydlig med det i mitt inlägg men även torrlevande arter som t.ex A. australis, som är vanliga inom hobbyn, vill ha ganska hög luftfuktighet. Jag fuktar ett hörn av burken ungefär en gång i veckan.

384
18
mr_fan:
jag har blandat jbl torv  natur torv från plantagen och  bark små bitar det blev jag jätte nöjd med faktis till min skorpion =)
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild