Rengöring korkbark

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

97
73
Nattkryp:
Hej,

Min skäggis bajsar rätt ofta på den korkbark jag har i terrariet. Tar då ut barken, plockar avföringen med toapapper. Duschar av den med varmt vatten och sprutar på lite Mr Muscle och sköljer igen, detta i en hink i duschen. Sedan häller jag ut vattnet med smuts och små barkbitar i toaletten. Detta gör jag i princip en gång per dag. Det blir ju lite skräpigt i badrummet och tar ju lite tid.

Det är inget jag har något problem med att göra, däremot funderar jag på om det blir tillräckligt rent och om det finns bättre metoder?

Ännu bättre vore om han kunde bajsa på en platta som är enkel att rengöra, men det är nog önsketänkande :)

1159
625
Temla:
Jag gör ungefär likadant även om det är sällan mina bajsar på korkbarken. Använder dock inte Mr Muscle som jag läst är rätt giftigt så jag använder ett andra mildare rengöringsmedel. Sköljer i hett vatten. Sprutar på lite DAX ytdesinfektion. Sköljer i hett vatten igen. Det är lite bök med korkbark pga den skrovliga ytan. Men men...  Funderar på att lära dem gå på toaletten och spola efter sig. hehe

97
73
Nattkryp:
Temla skrev:
Jag gör ungefär likadant även om det är sällan mina bajsar på korkbarken. Använder dock inte Mr Muscle som jag läst är rätt giftigt så jag använder ett andra mildare rengöringsmedel. Sköljer i hett vatten. Sprutar på lite DAX ytdesinfektion. Sköljer i hett vatten igen. Det är lite bök med korkbark pga den skrovliga ytan. Men men...  Funderar på att lära dem gå på toaletten och spola efter sig. hehe


Jo jag gissar att det inte är så jättebra med rengöringsmedel hos ödlan. Därför försöker jag skölja med mycket vatten. Har också låtit barken torka ur rätt bra (halvt dygn iaf). Dock är vi trångbodda och det vore skönt att få undan så mycket som möjligt.  Funderar på om man kan låta barken torka i terrariet. Borde hjälpa till med luftfuktigheten, men det kanske blir för fuktigt?

135
130
Hellemar:
Tjabba. ..

jag skulle undvika kemiska produkter helt och hållet och bara skölja med varmt vatten och skrubba med en diskborste (som bara används till detta).
Om du är rädd att luftfuktigheten blir för hög - skaffa en barkbit till och då skiftar du - en i terrariet och en på tork...


Henke :)

903
509
Evanjeline:
Jag tycker det bästa sättet att rengöra är att använda en ångtvätt. Inga giftiga saker, och det mesta i bakterieväg dör.

953
1840
peter54:
Jag går på hårt med verktyg först, kniv och rasp. Detta sker förstås alltid utomhus. När allt synligt är bortskuret/bortraspat skrubbar jag med hett vatten och rotborste, inga kemiska produkter överhuvudtaget.

97
73
Nattkryp:
Hellemar skrev:
Tjabba. ..

jag skulle undvika kemiska produkter helt och hållet och bara skölja med varmt vatten och skrubba med en diskborste (som bara används till detta).
Om du är rädd att luftfuktigheten blir för hög - skaffa en barkbit till och då skiftar du - en i terrariet och en på tork...


Henke :)


Jo jag har totalt tre barkbitar så han har sona gömslen iallafall :)

Evanjeline skrev:
Jag tycker det bästa sättet att rengöra är att använda en ångtvätt. Inga giftiga saker, och det mesta i bakterieväg dör.

Intressant, kan du länka en sådan?

peter54 skrev:
Jag går på hårt med verktyg först, kniv och rasp. Detta sker förstås alltid utomhus. När allt synligt är bortskuret/bortraspat skrubbar jag med hett vatten och rotborste, inga kemiska produkter överhuvudtaget.


Lät grundligt ;). Men känns orealistiskt att göra varje dag. Isf skulle jag nog byta till någon annan inredning som är mer lättstädad.



544
424
Gibblo:
Kör själv diskborste (som bara används till detta) och varmt vatten. Något annat behövs inte! :)

2048
773
psyjoh:
Jag torkar med papper, spolar av i duschen och sen häller jag på kokande vatten. Mina var oxå experter på att skita där. Men de senaste gångerna har de faktiskt valt samma plats i sanden så det kanske har gått över kan man hoppas. ..?

953
1840
peter54:
Nattkryp
Jaha, ska barken rengöras varje dag? Jag brukar behöva rengöra barken lite då och då, men aldrig varje dag. Jag har bara snokar i mina terrarier och då är det inte ofta avföring på barken :)
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild