Yemenkamenlont

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

2
2
raymond:
Jag har köpt en kamenlont. Og fått beskjed om at fukta planten jag har och väggana med vatn. Jag undrar om jag skall fukta bottn (kokos) samtidig? Och jag undrar om någen vet hvilken planter som är best at ha. Jag har en fikus nu.

75
8
Zicki:
www.terrariedjur.se/?page=caresheet&sub=lizards&specie=c_calyptratus där har du :))

1159
624
Temla:
Med tanke på hur mycket du behöver duscha i terrariet så behöver du inte duscha bottenmaterialet speciellt. Det kommer bli jätteblött ändå om du ska hålla upp tillräcklig luftfuktighet. 
Satsa på att köpa en fogger så slipper du hålla på och duscha så mycket och det blir mindre blött på botten.

Men även om du har en fogger behöver du duscha minst en gång om dagen så att kameleonten kan dricka från bladen, alternativ att du duschar mera sällan och istället lär den att dricka från en dripper. Nackdelen med att få den att dricka när du duschar är att det kan ta ett bra tag innan drickreflexen kommer igång och terrariet kommer att bli mycket blött på botten. 

Ett annat alternativ är att inte ha någon bottenmaterial alls vilken underlättar skötseln av terrariet. Sätt in en hygrometer och håll koll på luftfuktigheten. 


Medlem i SkHF
389
501
anniemalmros:
Ang. bottenmaterial så tycker jag tvärt om faktiskt, att det är enklare med jord eller vad man nu väljer att ha. Jag har många terrarium med djur som kräver att det duschas för att dricka och hålla en bra luftfuktighet. I mina har jag sk solmull där jag planterat växterna och har tropiska gråsuggor i bottensubstratet. Det kräver mycket mindre rengöring än vad mina karantänsburkar med papper på botten gör! 

1159
624
Temla:
anniemalmros... Har du även kameleonter som detta gällde? Det var inte rengöringen jag skrev om, det var att det blir väldigt blött på botten då kameleonter behöver hög luftfuktighet och det kan ta en stund innan deras drickreflex kommer igång. 

Medlem i SkHF
389
501
anniemalmros:
Ah nä, då missförstod jag! 

"Ett annat alternativ är att inte ha någon bottenmaterial alls vilken underlättar skötseln av terrariet."

Tänkte spontant rengöring när du skrev skötsel av terrariet :)

2
2
raymond:
Tack. Skall kjöpa en fogger, en dripper og en hygrometer:) har kjöpt 2 mellom store planter som den drikker av og en vattnfall som jeg kan kobble in en fogger på. Og jag undrer om någen vet om den har et spesielt ställe som den skiter på eller om den kommer til å skite "over alt"? Tack igjen.

1159
624
Temla:
anniemalmros, det är lugnt. Uttryckte mej slarvigt där.

raymond, står i skötselrådet på länken ovan att de troligtvis går till samma ställe. Hoppas din gör det också. Mina har prickat in samma toalettställe kanske till 60%. Men jag kan bara svara utifrån min egen erfarenhet, andra kanske har andra erfarenheter av kameleonters toalettbestyr. 


Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild