Svansen är skadad

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3

4
0
eriksjostrand:
Hej behöver hälp, när jag lyfte upp min ödla för en stund sen såg jag ett sår i slutet av svansen, jag tog ett blött papper med vatten och höll på, svansen ser lite vikt ut vad ska jag göra?

166
54
Leoleopardgecko:
Först och främst. Vad är det för ödla vi pratar om? Kan du lägga upp en bild? 

135
130
Hellemar:
Tjabba...

Jag blir personligen alltid lite skeptisk när nyregistrerade medlemmar gör sitt första inlägg och i det inlägget lyckas få med många saker som kan trigga igång folk till livliga diskussioner och skapa oreda och allt det där... Själv har jag varken chips eller coca fanta hemma och jag är på väg mot sängen  så jag kommer kanske missa mycket roligt ikväll...

Nåväl - vad jag menar är inte att du är ett troll men jag hävdar att saker i ditt inlägg så som att du plockade upp ödlan - hantering av dylikt slag kan få folk att skriva spaltmeter om hantering av reptiler och du har gjort nån halvhobbyveterinärinsats själv redan och kanske viktigast av allt - året är 2014 och du har inte postat nån bild som skulle underlätta tusenfalt för oss andra att ha en rimlig chans att hjälpa din ödla. ..

Så vad du bör göra, för att undvika funderingar på om du är ett troll eller inte och för att nån här ska kunna ge dig ett adekvat råd om vad du bör göra ikväll och innan du uppsöker veterinären i morgon är att posta en bild på svansen. En tydlig bild som visar skadan så bra som möjligt. 


Henke :)

4
0
eriksjostrand:
Hellemar skrev:
Tjabba...

Jag blir personligen alltid lite skeptisk när nyregistrerade medlemmar gör sitt första inlägg och i det inlägget lyckas få med många saker som kan trigga igång folk till livliga diskussioner och skapa oreda och allt det där... Själv har jag varken chips eller coca fanta hemma och jag är på väg mot sängen  så jag kommer kanske missa mycket roligt ikväll...

Nåväl - vad jag menar är inte att du är ett troll men jag hävdar att saker i ditt inlägg så som att du plockade upp ödlan - hantering av dylikt slag kan få folk att skriva spaltmeter om hantering av reptiler och du har gjort nån halvhobbyveterinärinsats själv redan och kanske viktigast av allt - året är 2014 och du har inte postat nån bild som skulle underlätta tusenfalt för oss andra att ha en rimlig chans att hjälpa din ödla. ..

Så vad du bör göra, för att undvika funderingar på om du är ett troll eller inte och för att nån här ska kunna ge dig ett adekvat råd om vad du bör göra ikväll och innan du uppsöker veterinären i morgon är att posta en bild på svansen. En tydlig bild som visar skadan så bra som möjligt. 


Henke :)


166
54
Leoleopardgecko:
Leguaner är inte min starka sida. Men dom tipsen jag kan ge dig är att hålla rent så inget smutsigt kan krypa in och orsaka blodförgiftning, infektion eller vävnadsdöd. 
Därför bör du även låta ödlan vara i sitt terrarium dygnet runt tills det är någorlunda läkt. Självklart kan du ta ut ödlan, men i så fall för att göra rent såret. 
Undersök också hur ödlan kan ha fått såret.

Är ödlan skadad är ödlan stressad oftast. Så låt den ha det lugnt ett tag framöver. Var inte där och pilla i onödan. 

Medlem i SHF
537
749
Patch:

Vattenagam 

Ser ut som en "klämskada" där ödlan "slitit" sig loss... men de är ju bara min teori

Svansen ser ut att vara bryten oxå


4
0
eriksjostrand:
Patch skrev:
Vattenagam 

Ser ut som en "klämskada" där ödlan "slitit" sig loss... men de är ju bara min teori

Svansen ser ut att vara bryten oxå


 Ödlor kan väl tappa svansen så det borde läcka sig självt om den är  bruten? om man håller extra rent och bra koll?

366
155
Linus:
Det är det inte alla ödlor som kan, och även om så vore så är det en osäker process. 

Förlåt för att jag frågar, men hur mycket har du läst på innan du skaffade ödlan? Vet du vad det är för art, och vad den har för krav på utrymme och miljö exempelvis?

1275
1724
Falk:

Stoppa in den i terrariet då du troligtvis inte har något tropiskt klimat där du har soffan.

 

Håller med Patch om att det ser ut som en klämskada men kan likväl ha fastnat i något.

Kan den ha fastnat i något i terrariet?


166
54
Leoleopardgecko:
Jag säger inget om att du har den ute ibland. Av bilden att säga vet vi inte alls hur hanteringen ser ut. 
Men. Eftersom ödlan kräver ett klimat på hög fuktighet så är hantering utanför terrariet inte att rekommendera om man vill att ödlan ska nå hög ålder ;) 

Inte säkert att skelettet i svansen läker om det är brutet. Men håll rent så ska nog såret i alla fall läka. 

Nu vet jag inte vad ödlan går på för bottenmaterial men jag skulle nog låta den gå på papper tills dess att man ser att såret är läkt. Tycker det är lättare att hålla koll då. 
Men jag ska inte yttra mig om det då jag endast har sett en vattenagam i missförhållanden.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild