Storlek på Boende till Grodor och paddor.

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

17
4
jaramass:
Säker på att det hela har diskuterats länge och väl men det känns som att L80 ett rätt dåligt mått på vad olika arter bör ha som till exempel att pilgifts grodor kan ha små utrymmen men stora paddor som knappt rör sig bör ha mycket större utrymmen vilket jag tycker låter lite skevt. jag är ingen pad eller grodexpert på något plan med det är intyckert jag fått så vad säger ni som är kunnigare?

2966
1645
Hoggaforfan:
Både L80 och L108 kan vara lite väl stelt och felaktigt och diskussioner förs ständigt om ändringar. Problemet är ju att ett korrekt system hade blivit oöverskådligt då det hade fått ha specialregler för majoriteten om inte nästan alla arter det finns. 
Oftast är det bra att ha större än vad L80 säger men som du säger finns det några paddor/paddliknande arter som har onödigt stort utrymme. Men det är väl bara att odla växter på det området eller ha en art till som det inte gör något om paddan äter av då och då.

Administratör
Medlem i SHF, SmHF
2685
2491
anders:
Aktiviteten hos olika grodor och paddor kan skilja sig rätt så rejält. En del grodor är väldigt aktiva medans andra mer eller mindre ligger nergrävda under långa perioder och syns bara till emellanåt när de vill ha föda.

L80 är bra, men visst går den att göra bättre. Jag tycker framförallt att man bör skilja trädlevande och marklevande åt, precis som man gör med ödlor och ormar. I dagsläget kräver en trädlevande grodart samma höjd som en marklevande enligt L80.

L80 tar inte hänsyn till olika arters aktivitet, utan det baseras enbart på djurets storlek. Jag har agapaddor som är ganska stora, och då de är någorlunda aktiva på natten så anser jag att storlekskraven är befogade. Jag vill inte uppmana folk till ha mindre terrarier och det är ju trots allt minimumkrav, men samtidigt kan jag förstå att det känns onödigt när det är väldigt inaktiva arter som inte utnyttjar ytan ändå.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild