Brasiliansk padda

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

214
333
MartinJ:
Jag har en geolog-vän som just nu gör sitt examensarbete i Atlantic Rainforest, i Brasilien. Trots att han är en smutsig geolog uppvisar han ändå ett intresse för herpetofauna, åtminstone när jag är i närheten. Han skickade två bilder på en fantastisk padda och bad mig identifiera den. Tyvärr är bufonider i Brasilien inte det är jag bäst på (och jag äger inte heller någon bestämningslitteratur över Brasilien), så nu ber jag om hjälp för att artbestämma denna sexiga best!





Det jag kommer fram till:
1. Det är tveklöst en padda (fam. Bufonidae)
2. Det känns som en art i släktet Rhinella (eller före detta Rhinella), men detta kan såklart vara helt tokigt.
3. Bara storleken på parotoid-körtlarna får mig direkt att tänka på agapadda (Rhinella marina), men varken huvudstrukturen, tympanum-storlek och placering, eller färgteckningen stämmer (även om mönster/färg sällan är optimalt för att identifiering).
4. Rhinella abei är det närmsta jag kommer (finns i Atlantic Rainforest under 1000möh, vilket är där min vän befinner sig), men av det jag kan hitta får de aldrig sådana enorma körtlar.

All hjälp är välkommen!

Administratör
Medlem i SmHF
327
331
azeam:
Här finns en nyckel till Rhinella marinus-gruppen som jag tror kan vara värd att kolla på www.scielo.br/scielo.php?pid=S0073-47212006000400013&script=sci_arttext. Skulle gissa spontant på Rhinella icterica.

214
333
MartinJ:
Tack för det! Efter ett försök att nyckla (så gott det går efter två suddiga bilder...) kan jag inte göra annat än att hålla med. Det är svårt att avgöra storleken på tympanum, men den andra arten i det nycklingssteget, Rhinella poeppigii, lever på betydligt högre höjd än var paddan i fråga hittades. 

Någon annan som vill utmana detta och har andra förslag?

205
203
Micke_E:
...Jag tror också att det är en padda... ;-) 

45
68
Jimmy_S:
Kan det vara en Bufo paracnemis?

Administratör
Medlem i SmHF
327
331
azeam:
N1nja skrev:
Kan det vara en Bufo paracnemis?


Ser inga körtlar på bakbenen som är typiska för Rhinella schneideri (Bufo paracnemis) och de brukar ha väldigt tydliga åsar på huvudet/ovanför ögonen. 

Med den storleken på parotoidkörtlarna borde det vara någon inom Rhinella marinus-gruppen (se zoologia.puce.edu.ec/vertebrados/Recursos/publicaciones/Cientifica/DuellmanSchulte1992.pdf för en, något utdaterad, jämförelse mellan olika grupper) och jag kommer också till R. icterica/R. poeppigii enligt tidigare länkad nyckel och de bilder som finns att tillgå.

75
8
Zicki:
Bufo ictericus? Fast det är kanske samma som Rhinella icterica? :)

214
333
MartinJ:
Bufo itericus och Rhinella iterica är sannerligen samma art. Rhinella/Bufo-förhållanden har ändrats flera gånger och det är fortfarande olika åsikter om hurvida man skall klassifiera arter bland dessa släkten. Jag är dessvärre inte uppdaterad i ämnet.

N1nja: Rhinella schenideri kändes helt klart som en lämplig kandidat, men precis som azaem säger så är avsaknaden av körtlar på benen lite av en deal-breaker.

45
68
Jimmy_S:
Jo det har azeam rätt i.

9
6
MIS:
Rhinella jimi
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild