Fråga om IR termometer

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3

1663
779
fluffis:
Det är temperaturen på ytan som mäts. Så står det i bruksanvisningen för en IR-termometer jag hittade hos Kjell & co.

"Fluke 62 MAX and 62 MAX + Infrared Thermometers (produkten) kan användas till att
bedöma yttemperaturen genom att mäta mängden IR-energi som utstrålas av målets yta."

Man måste tänka på att vara ganska nära när man mäter. Ju längre ifrån man är, desto större område av ytan mäts. Det är alltså inte enbart den lilla laserpricken som är området där man plockar temperaturen från.  

2048
773
psyjoh:
Ir-temp är perfekt till att mäta solplatser. Det är ju yttempen som är det intressanta. I övriga terrariet mäter jag med en lufttemp. 

Medlem i SHF
537
749
Patch:

Använder min ir-mätare just för att mäta ytan under solplatserna... de är ju där jag tycker den gör mest nytta... men jag använder ingen värme underifrån... men de är ju självklart lika vettigt där :)

 


1159
626
Temla:
Varför är yttempen intressant på en solplats? Om ytan, t.ex. en barkbit eller gren mäter en siffra så kan ju tempen på solplatsen (alltså värmen under sollampan) vara någon helt annan? Är inte risken att man får alldeles fel soltemp då?

125
182
Redfoottortoise:
Temla skrev:
Varför är yttempen intressant på en solplats? Om ytan, t.ex. en barkbit eller gren mäter en siffra så kan ju tempen på solplatsen (alltså värmen under sollampan) vara någon helt annan? Är inte risken att man får alldeles fel soltemp då?


Om yttempen på solplatsen värms upp av t.ex en värmelampa, så är ju sannolikheten ganska stor att en reptil som lägger sig under denna kan tillgodogöra sig åtminstone (nästan) samma temperatur och på så sätt kunna värmas upp till denna ?

Rätta mig om jag har fel, men många skötselinstruktioner anger väl hur varmt man bör ha till vissa reptiler på deras solplatser ?

1663
779
fluffis:
Ni som mäter mitt i solljuset så att säga, hur gör ni? Verkar som om jag har missat något här :) Går inte IR-strålen genom solplatsen och stannar vid väggen bakom och mäter där istället? Eller tar ni typ en pappbit och håller upp mitt på solplatsen där ni vill att mätstrålen ska stanna?

1159
626
Temla:
"Om yttempen på solplatsen värms upp av t.ex en värmelampa, så är ju sannolikheten ganska stor att en reptil som lägger sig under denna kan tillgodogöra sig åtminstone (nästan) samma temperatur och på så sätt kunna värmas upp till denna ?"

Ah.. nu börjar jag kunna ta till mej vad det är ni försöker säga. :) Just det... om grenen ödlan sitter på mäter 40 grader så är chansen stor att om ödlan sitter på den grenen så kommer värmelampan även att "värma upp ödlan" med samma temp... ja, typ. Tack för förklaringen!!!


Tillägg: Sen kanske det beror på hur stor ödlan är.. dvs hur mycket närmare sollampan den kommer jämfört med vad den sitter på? Det blir ju varmare ju närmare lampan man är och ödlan kommer ju närmare än grenen den sitter på. Hm... Nu har jag huvudvärk snart. skratt



125
182
Redfoottortoise:
Temla skrev:
"Om yttempen på solplatsen värms upp av t.ex en värmelampa, så är ju sannolikheten ganska stor att en reptil som lägger sig under denna kan tillgodogöra sig åtminstone (nästan) samma temperatur och på så sätt kunna värmas upp till denna ?"

Ah.. nu börjar jag kunna ta till mej vad det är ni försöker säga. :) Just det... om grenen ödlan sitter på mäter 40 grader så är chansen stor att om ödlan sitter på den grenen så kommer värmelampan även att "värma upp ödlan" med samma temp... ja, typ. Tack för förklaringen!!!




Nu trillade poletten ner ?

:-)

1663
779
fluffis:
Temla skrev:
"Om yttempen på solplatsen värms upp av t.ex en värmelampa, så är ju sannolikheten ganska stor att en reptil som lägger sig under denna kan tillgodogöra sig åtminstone (nästan) samma temperatur och på så sätt kunna värmas upp till denna ?"

Ah.. nu börjar jag kunna ta till mej vad det är ni försöker säga. :) Just det... om grenen ödlan sitter på mäter 40 grader så är chansen stor att om ödlan sitter på den grenen så kommer värmelampan även att "värma upp ödlan" med samma temp... ja, typ. Tack för förklaringen!!!




Aha, det är så de tänker. Tack för förklaringen Temla :)

Så som jag tänker så finns solplatsen i luften, där lampstrålarna träffar ryggen på djuret. Mäter man temperaturen på marken så är det ju rätt så beroende av djurets höjd i sådana fall. För värmelampans effekt avtar väl rätt mycket för varje centimeter egentligen? Men nu kan jag inte komma på så många höga djur så det kanske kvittar... jag ger mig :) Ingen har väl ändå giraffer i sina terrarier .p

125
182
Redfoottortoise:
fluffis skrev:


Aha, det är så de tänker. Tack för förklaringen Temla :)

Så som jag tänker så finns solplatsen i luften, där lampan träffar ryggen på djuret. Det är ju rätt så beroende av djurets höjd i sådana fall. För värmelampans effekt avtar väl rätt mycket för varje centimeter egentligen?



Rikta IR'n mot djurets rygg när den ligger under värmelampan eller var den nu ligger då om ni är osäkra ?

Jag mäter ofta vilken temperatur mina sköldpaddor har, speciellt ungarna och det är ju inga problem !

Detta är ju inte ett instrument som ger dig exakt 100%-ig information, men det ger ju en ganska bra fingervisning om du har för varmt eller för kallt om man nu t.ex undrar varför djuret inte ligger på värmeplatsen eller om det ligger där för länge...
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild