Nybörjartråd. Leopardgecko, en eller två?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3

6
1
TinaE:
Jag har aldrig haft något terrariedjur och har läst på massor. Skapar en egen tråd där jag kan slänga in lite frågor löpande tänkte jag :)

Har en ödla något som helst utbyte av en kompis, tycker ni?

Tänkte isf om man skulle köpa 2 stycken juvenil honor.
Men inte måste de vara av samma kull isf, utan det borde räcka att det är någorlunda samma storlek och små då, tänker jag?
Kan det bli svårt om en har hunnit boa in sig i någon vecka och man släpper in den andra sedan?

Brukar det finnas att köpa på mässor lr förbokar alla? Tänkte satsa på Norrköping 8 nov isf.

Tacksam för tankar :)

544
424
Gibblo:
Leopardgeckos är inte på något vis sociala, det är solitära djur. Att hålla flera individer tillsammans ökar stress, de får tävla om bästa gömställen, mat osv.


Det finns ödlor och andra reptiler som lever i kollektiv med varandra och även i symbios med andra arter, men de flesta reptiler är ensamlevande och trivs bäst själva.

Det är lättare att hålla uppsikt över en dessutom, ifall man skulle upptäcka onormal avföring eller dylikt. Har man två så kan det vara svårt att veta vem det kom ifrån.

Administratör
Medlem i SHF, SmHF
2685
2491
anders:

Hej, kul att du tänkt skaffa ödla!

De allra flesta arter (inklusive leopardgeckos) är solitära djur, och har i regel inget utbyte utav att ha en kompis. Det kan snarare bli tvärtom då de kan bråka, även om det vad jag vet inte är så vanligt hos honor av leopardgeckos.

Många väljer att ha grupper ändå, men då är det i regel för avels skull.

Om man väljer att ha mer än 1 ödla, så är det viktigt att inte ha mer än 1 hane, samt att ödlorna är i någorlunda samma storlek.
Att de kommer från samma kull eller ej har ingen större betydelse så länge det inte är en hane och hona från samma kull. (Inavel).

Så länge det finns gott om gömställen så bör de ej vara några problem att introducera en ny.

Leopardgecko är en väldigt vanlig art och finns gott om på alla mässor. Vill du ha någon specifik färgteckning så kan det vara värt att förboka, men det finns som sagt mängder.


6
1
TinaE:
Tack för svaren :)

Ja, jag har försökt att titta runt lite på färger men tyvärr har de avelsdjur jag fastnat för inte haft några ungar till salu nu såklart.

Kan man känna sig trygg med att handla på mässan eller ska man hålla sig till de uppfödare som står med på föreningssidan, SGLF?
Färgbeteckningarna är lite kluriga för mig än så länge, så annonserna här är lite svårbegripliga...

Jag ska bygga en frigolitbakgrund till terrariet först också.
Är det någon som har byggt en egen bakgrund?
Jag tänkte använda husfix och blanda lite sand i för att få en bättre yta. Lr har ni några andra/bättre tips? Vill ha den offwhite.



1159
625
Temla:
Läste någonstans att leopardgeckos kan leva i grupper i det vilda. Kommer inte ihåg var jag läste det. Är det någon annan som också läst detta? 

Medlem i SHF
4004
5039
Jonas_:

Gibblos och anders svar är klockrena, kan varken tillägga eller dementera något :) 

Temla jag har inte läst nåt sånt, däremot om dabbagamer har jag för mig, men sen har ju grupperna bra mycket mer yta i det vilda, det spelar in en hel del! :)


6
1
TinaE:
Jag såg den här bakgrunden som någon byggt när jag googlade inreda terrarium. Assnygg, tycker jag. :)

www.zoonen.com/res/user/1328487/galleri/2943250/blandatmaj2008024_norm_se.jpg

Som jag skrev ovan tänkte jag köra med husfix som jag blandar lite sand i. Vad tror ni om det?
Hade ett kar med frligolit o husfix för en massa år sen och den funkade super.

Har glömt min inlogg på zoonen.. Hur tror ni att man bäst går till väga för att få till stenimitationerna?
Byggde med riktig sten i mitt kar, men mina malawis hinner ju flytta på sig om någon sten lossnar. Vill inte göra det med ödlan, plus att det blir svårare att göra rent, tänker jag.. Och tungt...



Medlem i SHF
4004
5039
Jonas_:

Finns flera riktigt bra byggtrådar om bakgrunder och inredning här på terrariedjurs forum, kan kolla noggrannare imorgon när jag sitter vid dator, min mobil är psyko :P 

Men en bakgrund förgyller hela terrariet & medför enormt mycket känsla tycker jag.


6
1
TinaE:
Jonas_ skrev:
Finns flera riktigt bra byggtrådar om bakgrunder och inredning här på terrariedjurs forum, kan kolla noggrannare imorgon när jag sitter vid dator, min mobil är psyko :P 

Men en bakgrund förgyller hela terrariet & medför enormt mycket känsla tycker jag.



Ja, det är en enorm skillnad :)

Sen kan man ju få lite extra markyta om man bygger på rätt sätt, som länken jag la upp..
Men har aldrig gjort en sådan med hyllor eftersom jag har haft fisk :)
Så alla input emottages tacksamt.!!

166
54
Leoleopardgecko:
Både ja och nej skulle jag vilja säga. 
Beror helt på individerna. 
Vissa finner trygghet i den andra. 
Inte sällan man ser dom ligga och trycka tillsammans. Men samtidigt så kan dom dominera mot varandra. 

Så det är en fullständig chansning att sätta ihop två. 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild