Oseriösa Köpare/Säljare

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 4

Medlem i DHF
1081
772
Westman:
Nelcia79 skrev:

Du kanske inte vet va förtal är? Förtal är när man skriver lögner om en annan, o skapar falska rykten.. Han känner inte personen, o skriver att hen har djurförbud. Hade personen haft djurförbud, så skulle personen inte skaffa några djur. 


Vet mycket väl va det är. Men ingen har sagt något namn än. Och för att det ska bli förtal lär man säga ett namn

2966
1645
Hoggaforfan:
Eller ge så noggran beskrivning så det är tydligt för utomstående vem det är. 
Förresten är det inte förtal om det stämmer.

En användare på Terrariedjur är inte tillräckligt tydligt. Det är väl den informationen som kommit fram.

Administratör
Medlem i SHF, SmHF
2685
2491
anders:

Såhär står det om förtal på wikipedia:
"Med förtal avses att utpeka någon såsom brottslig eller klandervärd i sitt levnadssätt eller annars lämna uppgifter som är ägnade att utsätta denne för andras missaktning."

Det är alltså inte förtal då personen inte pekas ut. Det är ej heller förtal om påståendet är sant eller har skälig grund till att vara det. 

Personer med djurförbud har det för en anledning, de ska inte få ha djur. I fallet som TS pratar om är det dock lite luddigt då denne inte vet hurvida personen har eller har haft djurförbud (eller om den någonsin haft?). Därför bör man anta att det inte är några problem.

För övrigt så kommer trådar som hänger ut personer med namn, användarnamn eller tillräckligt med beskrivning av personen att tas bort direkt. Så håll er ifrån spekulationer på vem det kan vara osv då vi inte vet situationen.

När ni har kontakt med bra köpare/säljare, så skriv gärna i tråden "Lyckade affärer":
www.terrariedjur.se/?page=forum&thread=2249&p=7


135
130
Hellemar:
Tjabba...


Känns som att det är läge att flika in...

På den kommunala miljö-och hälsoskyddsnämnden finns djurskyddsinspektörer som åker ut o granskar djurhållning och dessa kan utfärda djurförbud men det är sällan eller aldrig som ett djurförbud utfärdas likt en flygande besiktning, utan om de gör en koll hos hen o hen har sina djur i små rack så får först hen en varning och tid på sig att åtgärda problemet.  Om hen skaffar större rack så är det grönt, om hen inte gör det utfördas djurförbud.


Henke :)

444
153
jpson67:
Tanken med min tråd var/är INTE att hänga ut nån med namn, utan mer att visa att det finns människor som reagerar på vissa beteenden som man upplever vid köp eller försäljning, då får dom kanske en tankeställare. 

1660
776
fluffis:
Hellemar skrev:
Tjabba...


Känns som att det är läge att flika in...

På den kommunala miljö-och hälsoskyddsnämnden finns djurskyddsinspektörer som åker ut o granskar djurhållning och dessa kan utfärda djurförbud men det är sällan eller aldrig som ett djurförbud utfärdas likt en flygande besiktning, utan om de gör en koll hos hen o hen har sina djur i små rack så får först hen en varning och tid på sig att åtgärda problemet.  Om hen skaffar större rack så är det grönt, om hen inte gör det utfördas djurförbud.


Henke :)


Kommunerna har inget med detta att göra längre utan det är Länsstyrelserna som har detta uppdrag.

Medlem i SHF
3992
5010
Jonas_:

Nelcia79 skrev:

Du kanske inte vet va förtal är? Förtal är när man skriver lögner om en annan, o skapar falska rykten.. Han känner inte personen, o skriver att hen har djurförbud. Hade personen haft djurförbud, så skulle personen inte skaffa några djur. 


Haha ja så ser då verkligheten inte ut :) kan jag garantera dig! Inget som hindrar en person med djurförbud att skaffa nya djur så länge myndigheterna inte får veta om det, eller hur? 

Sen för att det ska vara ett förtal måste man skriva ut ett namn på personen, nu kan det ju vara vem som helst så inget förtal den här gången heller :) 

Vilka som har ett utfärdat djurförbud borde man kunna se i något offentligt register, någon som vet vart jag hittar detta register eller måste jag ringa länsstyrelsen, eller vem? :P


315
283
panterophis:
Jonas_ skrev:


 

Haha ja så ser då verkligheten inte ut :) kan jag garantera dig! Inget som hindrar en person med djurförbud att skaffa nya djur så länge myndigheterna inte får veta om det, eller hur? 

Sen för att det ska vara ett förtal måste man skriva ut ett namn på personen, nu kan det ju vara vem som helst så inget förtal den här gången heller :) 

Vilka som har ett utfärdat djurförbud borde man kunna se i något offentligt register, någon som vet vart jag hittar detta register eller måste jag ringa länsstyrelsen, eller vem? :P




Ring och fråga länsstyrelsen, om inte annat så vet dem hur du ska gå tillväga för att få kolla i registret

444
153
jpson67:
Kontentan av denna diskusion är att man bör vara försiktig och uppmärksam när man köper och säljer djur. Sen kan det ju naturligtvis vara olyckliga omständigheter som gör att en person får besök av nån myndighet, men sen fått ordning på sin situationen och då få ha djur igen. Jag tror och hoppas att dom flesta av oss här och som har dessa djur gör allt för att ge dom bästa förutsättningarna för att dom ska må bra.

1
6
medelpad:
Vad i hela H*lvete är en "hen" är det en AFA dåre som varken har kulor eller springa?

Logga in för att posta i forumet
Sida av 4
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild