Gymnasiumarbete: mjölmaskar

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

17
4
jaramass:

hallå där! tänkt att göra ett GA om hur man på bästa sätt kan föda upp mjölmaskar som eventuell föda för människor då detta är ett relativt hållbart protein alternativ istället för nötkött. tips på vad som är en bra start mängd av individer för en kultur och förslag på olika sätt att föda upp de små liven? samt skulle jag vilja veta om ni själva kunde tänkas äta mjölmaskar? kommer för hoppningsvis kunna uppdatera här i tråden lite då och då om hur det går med odlingarna. om ni är intresserade då!

tänkte ha tre- fyra burkar med olika föruttsättingar så som olika tempraturer,föda och fuktighet. vad tror ni kommer påverka mest hur det går för kulturerna? 


2966
1645
Hoggaforfan:
Jag startade en kultur med 10-15st vuxna baggar så behövs inte så många. Räcker att ha dem i några cm havregryn, behövs inte ens tillföras mat då eller fukt.

Nej, jag är vegeterian.

Temperatur är nog det som påverkar mest.

2048
773
psyjoh:
Jag har själv uppfödning av mjölmask. Rekommenderar dock vetekli före havregryn då det inte möglar lika lätt och äggen och smålarverna verkar trivas bättre. Har provat både och. De vill även ha det torrt har jag märkt. Har provat äta. Dock torkade. Finns ju olika sorters larver i olika tequila sorter. För några år sen här i Helsingborg fanns även en godisaffär som hade olika klubbor och annat godis med olika sorters insekter och larver och jag provade även en av dem hehe. Men det är inget jag skulle få för mig att äta mängder av som man ser i Asien tex.

2048
773
psyjoh:
Det funkar bra att ha odlingen i rumstemperatur. Tänk bara på att ha ordentligt med ventilation annars blir där lätt kvalster och fuktigt i burkarna. 

142
12
blixa:
maller man ner det å döper d till något e ämne så skulle det säkert slinka ner

7
1
Marenkh:
Jag gillar idèen! Jag själv är vegetarian, så jag äter inte mjölmaskar. Men om man absolut måste ha kött, är ju det det bästa alternativet! Lycka till!

17
4
jaramass:
Tack för svaren hittills! tänkte ha dem i olika tempraturer så som en i källaren(svalare) mitt rum (medel) och ovan på en ödlebur med svara lampor så det bara blir lite uppvärming.

903
509
Evanjeline:
Jag tror det finns bättre alternativ till att äta mjölmask, tex fluglarver eller buffaloworms. Mjölmask är ju väldigt fett, och hårdsmält, och jag antar det inte hade varit bra för oss heller att äta mycket av. Det är ett intressant arbete dock. Jag har smakat torkad syrsa och mjömask, och det smakade bara som att äta skal. inte särskilt gott alltså. Jag tycker det är ganska äcklande att tänka sig äta dem, men egentligen inte för de är insekter. Jag tycker det är äcklande att äta allt kött i princip som inte är färs eller fileér. Jag gillar inte konsistensen på kött, och hud, senor och muskelfästen äcklar mig. Att äta hela maskar med ben, organ och allt känns groteskt för mig. Jag är visserligen redan "halvvegitarian" då jag inte tycker om kött.

Administratör
Medlem i SHF, SmHF
2685
2491
anders:
Om det ska vara gångbart i Sverige, tror jag man behöver utvinna proteinet och exempelvis ha det som ett slags mjöl eller liknande då de många (jag själv inräknat) tycker det ser för äckligt ut att äta en larv/mask. Det kan ju även vara bra att få bort det svårsmälta kitinet.

Intressant ämne i vilket fall som helst, då den matkonsumption vi har i dagsläget inte är hållbart hur länge som helst.

903
509
Evanjeline:
De har ju börjat med att odla fuglarver i afrika som föda till människor har jag hört, så det kanske finns någon information att hämta om du söker på det.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild