Skäggagam matkrånglar.

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

46
27
MathiasNordstrom:
Vi skaffade på senaste mässan 2 st skäggagamer, en hona och en hane. Båda två bor likadant men i olika terrarium. Identiska terrarium alltså, Hanen äter som bara den och honan åt i början. Vi har testat mata med mjölmask, syrsor och dubia. 

Vi använder oss nu av dubia som helfoder och det vräker hanen i sig groteska mängder av per dag. Min fråga är då vad som kan göra att honan har börjat trappa ner på matandet, sallad har vi märkt att hon äter bättre av men inte insekter. Kan även lägga till att honan bajsar som hon ska efter att hon ätit och bajsar ganska smått men det är ju inte så konstigt då hon inte äter mycket så ska ju inte mycket komma ut. 

Temperaturen ligger på 28 på varma sidan, 24 på den kalla och en basking spot just nu på 38 de ska senare flytta in i ett Herptek htb 180.

45
462
Zuzanne:
Jag har några frågor till dej Mathias:)

Du skriver att honan åt i början. Vad åt hon då?

Har du någon uppfattning om hur gammal hon kan vara?

Verkar hon pigg. Drar hon sej undan eller gömmer sej. Solar hon.

Orsaken till att en hona inte äter kan vara flera. Om hon har gått tillsammans med fler skäggagamer så kan hon ha ägg i magen. Jag har haft flera äggläggande honor som inte varit speciellt intresserade av insekter men som ätit rejält med grönt ända fram tills äggläggningsdags.

Det kan även hända att hon vill gå ner i dvalning.

Om hon åt i början så borde det inte ha med anpassningen i samband med flytt att göra.  Men man kan ju aldrig riktigt veta.

Står terrarierna så att ödlorna kan se varandra. Är du säker på att det är hona och hane.

Som du märker så är mina frågor många och det är inte alltid lätt att bena ut problemet.


Med vänlig hälsning Zuzanne/Chlamydosaurus

46
27
MathiasNordstrom:

I början åt hon dubia, samma storlek som nu men inte mycket. Första dagarna 2-4 per måltid medan hanen vräker i sig 10-15 nu. Båda två är ca 3-4 månader gamla så hon har ej möjlighet att ha ägg i magen. Hon är pigg det är hon men är skygg utav sig så vi tänkte att det kanske är pga av stress så henne hanterar vi inte ens nästan.  Hon solar absolut. Terrarierna har vi skymt av så de ej ska kunna se varandra så det är redan prövat. 

Tänkte dock om det vore en grej att täcka alla sidor så hon ej kan bli stressade av rörelser runt i kring. 
Fråga på! Ju fler svar man har desto lättare att dra en slutsats! :) 

 


45
462
Zuzanne:
Dom är ju individer dessa ödlor, med olika beteende.

Om du inte ser några uppenbara tecken på sjukdom så tror jag inte att det är så farligt.

Mängden mat kan variera mellan olika ödlor. En del är storätare från början, andra äter mindre.

Lägg gärna ut bilder på båda ödlorna.

Med tanke på åldern så är det definitivt inte frågan om äggläggning och knappast dvalning heller.

En del ödlor är betydligt skyggare än andra. Att täcka för kan vara en bra idè så här i början.

Är det lugnt i rummet där ödlorna är eller är det mycket liv och rörelse. Vissa djur får man vänja gradvis , för andra fungerar det med en gång. I bland så kan det ta flera månader innan man får det hela att fungera.

Det verkar i mina ögon som ni verkligen har fått hem två helt olika skäggagamer. Sånt här lär man sej mycket på.

Men var extra uppmärksam på den som äter mindre. Man skall aldrig helt utesluta risken för att någonting kan vara fel.

46
27
MathiasNordstrom:

Absolut är de individer och charmiga sådana! Nej jag har inte märkt något som tyder på sjukdom och de är nyfikna av sig. Bilder kommer men har ej möjlighet att ta kort just nu så det får komma i senare skede. 

Täcka hela allt kommer ske imorgon, rummet är i vårat sovrum där det finns massor med andra djur men inte så mycket aktivitet i rummet kan jag påstå. Tomt ca 8 timmar per dag. Det ska jag vara Zuzanne, du är en klippa som svarar och att vi kan diskutera sånt här på en bra nivå.. :)


1159
625
Temla:
Bra svar Zuzanne! Tips, täck inte över allt, det räcker med baksidan (om du inte har någon bakgrund) och sidorna, skäggisar är nyfikna och vill kunna titta ut och gillar inte att vara instängda, även om de är lite skraja så vill de gärna ha koll på vad som händer. :) 
Allt blir nog bra till slut, ge henne lite tid bara.

Medlem i SHF
537
749
Patch:

Är dvalningen åldersrelaterad?


2048
773
psyjoh:
Täck inte för. Det tipset fick jag när jag skaffade min hona för hon krånglade oxå och jag antar att det var en av anledningarna till att hon blev jätteskygg. Inte förrän nån månad senare när hon flyttade till ett annat rum, fick större terrarie och byte till HID lampa så vände allt en dag och hon blev tvärtom. Började vräka i sig mat och var framme hela tiden och var nyfiken på allt. Tror det ger motsatt effekt när man täcker för hela terrariet. Då blir tryggheten där inne och helt plötsligt när man tar bort filten eller vad man har så blir världen mkt större och framförallt när de är så små..

2048
773
psyjoh:
Behöver inte vara. Ja dem dvalar ju inte när de är jätteunga. Hade en dvalning på ca. 1 månad i våras och då var den ett halvår ca. 

Medlem i SHF
537
749
Patch:
Nu menade jag mer att deras vilja att dvala inte är åldersrelaterat.... OM vi ska låta dem göra det eller inte hör inte hit :) 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild