Snappsköldpadda utomhus?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

88
2
Herplover:
Hej

har läst om snappsköldpaddor ett tag och undrar när dom blir stora om man kan ha dom utomhus året om bara man ser till att vattnet inte fryser på vintern? Dom finns ju ända uppe i Kanada där det blir väldigt kalt så dom borde klara sig.

mvh

Medlem i DHF
1081
772
Westman:

Beror ju på vilken snapper.

Florida snappern skulle nog inte överleva vintern. Sommaren funkar har mina ute då


88
2
Herplover:
Tänkte på Chelydra serpentina.

2966
1645
Hoggaforfan:
Bara den har tillgång till uppvärmd pool så borde det fungera fint

88
2
Herplover:
Ok. Tack för svar!!

33
11
Duransson:
Våran snapper bor ute från april till september i en damm. I vinter får hon bo inne i akvariet men nästa år så ska hon få dvala i garaget i en 1000 liters tank. 

Medlem i GHF
635
410
Jimmy:
C serpentina finns ju från Florida (underart osceola) till Nova Scotia (Kanada), och jag gissar att få av de som säljs är lokalitetsdjur, så att ha de utomhus året om känns riskabelt. Det är stor skillnad på klimatet i deras utbredningsområde.

Hade du haft en snapper från deras norra utbredningsområde så hade man ju teoretiskt kunnat ha den utomhus året om.
Min teori (obs min!) är att det inte är de svenska vintrarna som är svårast för paddorna, utan de kalla somrarna. Kanada har riktigt kallt på vintern i hela landet, men somrarna i de södra delarna är inte långt från de i centraleuropa och norra Italien, dvs riktigt varma.
Sverige är ju kallt och blött på sommaren och något kallare och blötare på vintern. :)

9 arter av vatten/slamsköldpaddor som Kanada har finns det inte ens i Sydeuropa.


Medlem i SHF
537
749
Patch:

Man måste ju även tänka att

New York ligger på samma breddgrad (allt är ca nu) som madrid

Vancover (eller Winipeg som är en av de nordligaste områdena för snappern) i kanada samma som Paris 

och att Ancorage i Alaska ligger rätt lika "Stockholm" (Gävle är egentligen närmare men bara för att får ett humm)


2966
1645
Hoggaforfan:
Mja, iom att vi har golfströmmen så kan man ju inte direkt dra paralleller exakt när man snackar klimat och temperatur. Men ok, utan den skulle Skånes lokaltrafik bestå av hundslädar och det hade (faktiskt) gått isbjörnar på STockholms gator. ;-)
Mycket av Kanada har inlandsklimat vilket vi inte riktigt har vilket ger kalla vintrar och varma somrar men längs med kusten är det ganska jämförbart med våra temperaturer som är kustklimat med jämnare temperatur.
Sen är väl de till mesta delen i vatten och vatten skiljer ännu mindre är jag ganska säker på.

Jag vill minnas jag har hört om snappers i Sverige som klarat sig i det vilda ett bra tag. Men allt är teori, något exakt svar kan i alla fall inte jag ge :-)

Medlem i SHF
537
749
Patch:

Västliga europa har ju ett betydligt mildare klimat än vad de östliga amerika har trots om man jämför samma breddgrader :)

De va allt jag menade.... och precis som du säger mycket pga golfströmmen :)

 

Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild