Corallus hortulanus

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

29
11
Nippesreptiler:
Hallå där ute!
Som nybliven ägare till en corallus hortulanus,så undrar jag hur ser era terrarien ut,alltså hur har ni inrett det? själv har jag en blandning av levande o plast växter,kommer inom kort slänga in mer riktiga växter.

/Nippe





14
7
Henka:
Ser fint ut men försök att göra nåt åt lampan som hänger fritt.Är nog risk att ormen kan bränna sig där.

29
11
Nippesreptiler:
Henka skrev:
Ser fint ut men försök att göra nåt åt lampan som hänger fritt.Är nog risk att ormen kan bränna sig där.

 
Jag kommer sätta in en exoterra lampskärm

Administratör
Medlem i SHF
565
710
Hanna:
Jag hade nog haft in några tätare och högre växter sen när du fyller på, annars tycker jag att det ser bra ut. :) Kanske ett par grenar till. Och om det är den skärmen jag tror du menar så kan ormen fortfarande nå lampan underifrån. Bästa är att antingen ha den ovanpå terrariet eller näta in den. Grattis till horten förresten.

29
11
Nippesreptiler:
HappyLucky skrev:
Jag hade nog haft in några tätare och högre växter sen när du fyller på, annars tycker jag att det ser bra ut. :) Kanske ett par grenar till. Och om det är den skärmen jag tror du menar så kan ormen fortfarande nå lampan underifrån. Bästa är att antingen ha den ovanpå terrariet eller näta in den. Grattis till horten förresten.



Tanken är att slänga in fler grenar o lampan kommer flyttas till utsidan

Medlem i DHF
1082
774
Westman:
I med mer grenar framförallt så det blir klykor. Dom brukar föredra det.

741
681
Binks:
Precis som Westman säger så in med grenar som korsar varandra.
Mina ligger verkligen aldrig på bara en gren som Gröna trädpyton gör tex.
De vill helst ligga där de är 2-3 grenar som korsar varandra.

Jag skulle även flytta vattenskålen till den varmare sidan då de kommer spä på med fukten, men de kan nog bara vara en smaksak, men som sagt hjälper de till med fukten.

Se till så de är växter som skymmer bra både på marken och upp bland grenarna så de kan lägga sig och tro att de inte syns både uppe och nere.

Annars kan du lägga in någon låda på botten som den kan krypa in i.
Har läst att om man har mycket gömställen så inger det en säkerhet för dem att de finns, och på så vis får man se dem mera.

29
11
Nippesreptiler:
Binks skrev:
Precis som Westman säger så in med grenar som korsar varandra.
Mina ligger verkligen aldrig på bara en gren som Gröna trädpyton gör tex.
De vill helst ligga där de är 2-3 grenar som korsar varandra.

Jag skulle även flytta vattenskålen till den varmare sidan då de kommer spä på med fukten, men de kan nog bara vara en smaksak, men som sagt hjälper de till med fukten.

Se till så de är växter som skymmer bra både på marken och upp bland grenarna så de kan lägga sig och tro att de inte syns både uppe och nere.

Annars kan du lägga in någon låda på botten som den kan krypa in i.
Har läst att om man har mycket gömställen så inger det en säkerhet för dem att de finns, och på så vis får man se dem mera.

Är tacksam för alla tips. Självklart ska jag skicka in mer grenar o mer växter,ska flytta vatten skålen så fort jag kommer hem

741
681
Binks:
Sen flytta ner grenen om det går, för den ligger för nära lampan, iaf som det ser ut.
Annars om det går att flytta ut lampan utanför, då är de lagomt avstånd.

Medlem i SHF
4004
5039
Jonas_:

Jag instämmer på dom flesta redan nämnda tips, men framförallt i med mer klättermöjligheter, använder du grenar så hitta både tunna/smala & lite tjockare (som den som redan sitter i burken). Levande gröna växter är kanon till hortulanus då dom väger lite & knappt tillfogar några skador på växterna samt att det hjälper till med luftkvaliten något :) 

Uppdatera gärna med fler bilder framöver!

Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild