Skötselråd TP

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

444
153
jpson67:
Ingen här som kan skriva ett bra och innehålls rikt skötselråd på Tigerpyton

Medlem i SHF
4003
5037
Jonas_:

Det "fattas" bra skötselråd på väldigt många arter, däribland Tigerpyton & dess underarter som jag tror många skulle ha nytta av dessutom :) 

Jag själv har lite andra skötselråd som går före så inget projekt jag kan ta mig an nu tyvärr.


544
424
Gibblo:
Hade gärna gjort men jag räknas nog inte till att ha tillräckligt mycket erfarenhet av TP :) Någon annan veteran här som har skrivlust?

741
681
Binks:
Gibblo: de är det dära som gör att de inte blir så mycket skötselråd, att "Jag skriver inget, då de säkert finns någon annan som vet mer".
Samma problem är det med "Snoken" då ingen vill skriva något för de inte tror sig vara bra nog.

Skriv in det som funkar för dig.
I framtiden kanske "Skötselrådet" ändras lite då någon med expert och doktoravhandling i ämnet har öppnat truten, men då har du iaf gjort så bra du kunnat.

Go for it!

444
153
jpson67:
Det skulle finnas en mall för detta.

1662
779
fluffis:
jpson67 skrev:
Det skulle finnas en mall för detta.


Det finns. Man vill ju gärna att skötselråden följer samma mönster.

444
153
jpson67:
Om nu skötselråd ska följa samma mönster, borde då inte hållningen av djuren följa samma mönster med då? Tänker bara på att vissa väljer att hålla sina djur i rack, då blir väl skötseln annorlunda med eller är jag ute och cyklar då? Bara en fundering jag har.

1662
779
fluffis:
jpson67 skrev:
Om nu skötselråd ska följa samma mönster, borde då inte hållningen av djuren följa samma mönster med då? Tänker bara på att vissa väljer att hålla sina djur i rack, då blir väl skötseln annorlunda med eller är jag ute och cyklar då? Bara en fundering jag har.


Japp, du är helt ute och cyklar! :p

Det jag menar med samma mönster är hur skötselrådet är uppbyggt; överst handlar det om korta fakta, därefter följer en rubrik som heter "Allmänt" som är som en ingress kan man säga. Därefter beskriver man utseende och beteende, terrarium osv.

Vad som stoppas in under dessa rubriker skiljer från art till art.

Administratör
Medlem i SHF, SmHF
2685
2491
anders:

Vill man skriva ett skötselråd, och det är klart att ni vill, så kan man kika på denna undersida:
www.terrariedjur.se/?page=caresheet&sub=howto

Det går då även ladda ner en mall så att vi får samma struktur på skötselråden som fluffis pratar om.

Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild