Föda upp foderdjur

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

13
0
tobbe862reptil:
Min fråga är ifall det är lagligt att föda upp möss/råttor/kaniner och marsvin som reptilfoder och i så fall vad är det man behövet följa för regler? 

Tacksam för svar :)

379
399
Mr_B:
Det är lagligt men finns en del regler o följa dom finns på jbv:s sida o läsa om du tänker kommersiellt.

Medlem i SHF
4004
5039
Jonas_:

Det beror lite på i vilken omfattning du tänker odla till foder, är det till dig & några kompisar behövs inga större regelverk, ska du däremot börja sälja foder till privatpersoner & företag då är det ett jäkla regelverk som ska följas :D 

Jordbruksverket har alla regler på sin hemsida.


13
0
tobbe862reptil:
Jag är mest nyfiken för att i framtiden kanske det lönar sig att göra så:p

Medlem i SHF
4004
5039
Jonas_:
Ska bara tillägga, att självklart det är lagligt annars hade det varit svårt att ens ha en reptilhobby i Sverige :) 

2966
1645
Hoggaforfan:
Jadå, du får ju föda upp råttor och liknande, vad du sen ska ha det till är ointressant så länge djuren inte lider. Om du säljer dem som husdjur eller avlivar dem och säljer som foder skiter Länsstyrelsen i.

1662
779
fluffis:
Det är lagligt att föda upp gnagare som foder :)
Precis som för terrariedjur gäller det att man håller djuren på ett bra sätt; burar med tillräcklig storlek osv osv. Kolla i gamla goa L80 :)

Rent ekonomiskt är jag tveksam till att det lönar sig men det beror på en del faktorer som vad man ger för foder osv. Själv föder jag upp mest för att jag tycker det är bra att jag kan få fodret i exakt den storlek man behöver :) Sen får man räkna med att man får lägga ganska mycket tid på en gnagaruppfödning. Långt mer än vad man lägger på ormarna...

Däremot om man ska sälja räknas det som om man har en verksamhet och det är där tillstånd från Länsstyrelsen kommer in i bilden.

13
0
tobbe862reptil:
fluffis skrev:
Det är lagligt att föda upp gnagare som foder :)
Precis som för terrariedjur gäller det att man håller djuren på ett bra sätt; burar med tillräcklig storlek osv osv. Kolla i gamla goa L80 :)

Rent ekonomiskt är jag tveksam till att det lönar sig men det beror på en del faktorer som vad man ger för foder osv. Själv föder jag upp mest för att jag tycker det är bra att jag kan få fodret i exakt den storlek man behöver :) Sen får man räkna med att man får lägga ganska mycket tid på en gnagaruppfödning. Långt mer än vad man lägger på ormarna...

Däremot om man ska sälja räknas det som om man har en verksamhet och det är där tillstånd från Länsstyrelsen kommer in i bilden.


Okej men vad är det för avlivningsmetod för kaniner och marsvin som är regelrätt ? 

230
185
Humi:
tobbe862reptil skrev:


Okej men vad är det för avlivningsmetod för kaniner och marsvin som är regelrätt ? 


Beroende på storlekar och vilket av djuren vi pratar om. Kaniner är bäst att avlia med bultpenna (tror att dom heter så) alltså inte en bultpistol. 
Marsvin går nog under Co2 om jag inte missminner mig, rätta mig järna om jag har fel. 

Tänk dock på att alla djur under 10 dagar får inte avlivas med Co2, dock så säger JBV att dom själva inte vet vilket sätt man ska avliva dom små på.

1662
779
fluffis:
tobbe862reptil skrev:


Okej men vad är det för avlivningsmetod för kaniner och marsvin som är regelrätt ? 


Det finns ett speciellt dokument för det också, tänka sig :D
www.jordbruksverket.se/download/18.26424bf71212ecc74b080001087/2008-069.pdf
Kolla på sidan 23. Koldioxid är ganska vanligt att använda på gnagare (som är över 10 dagar gamla) men jag ser att det får man inte använda på kaniner.

Edit: Nu hann någon annan före mig igen. Jag är sååå långsam :)

Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild