Ni får ett gott skratt!

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 4

70
86
Realboas:
I naturen äter ju stora ormar både kaimaner och större katt djur även tamboskap kan stryka med om tillfälle ges, Så då skulle dom inte tacka nej till både hund och katt om tillfälle gavs, dock tror jag inte någon i sverige skulle mata med detta då det skulle bli ett herrans liv på katt och hund entusiasterna om det kom ut och den publisiteten kan den här hobbyn klara sig utan, det är snarare öst europa som matar sina större ormar med dessa födo ämnen där hundar och katter finns i ett överflöd vildt i gränder och på gator.

Sen tycker jag att dom hund och katt ägare som resonerar på det viset som hon i texten i första inlägget är otroligt idiotiska och trångsynta, bara för att man har orm och vill ha en katt tex betyder det inte att man tänker mata med den.


347
220
Newton:

Det ligger ju i ansvar hos oss ägare till både pälsdjur och reptiler att hålla koll så att alla är säkra.

Jag har katter som säkert skulle ge mina ödlor en omgång om de fick chansen.
Min kompis boa skulle säkert mumsa i sig hans katt om det ville sig så..

Men med lås på terrarium och god uppsikt ska man ju förhindra detta!
Det har i alla fall jag på mina terrarium :)

Tyvärr är det ett rykte ormägare har att de matas med billiga blocket-hundar..
Jag är dock tveksam till att det är någon som köper en hund för 2500 och sen kastar den till sin orm..


17
1
badboll96:
Men jag tänkte på en sak! Ofta blir man ju tvungen att avliva ( iallafall katt ungar) förman inte kanbli av med dom. Är det inte bättre att ge dom till ormen då så att man tar någon nytta utav det än att bara slänga dom i skogen eller hur man går till väga? Och isåfall måste man verkligen dra ut tänder och klor? har matat med kycklingar t.ex och dom har ju näbb och klor. En tanke bara, för isåfall OM man nu kan mata med t.ex katter så tycker jag att det låter som en bra idé att mata ormen med dom istället för att avliva dom till ingen nytta :)

60
40
bushman:
badboll96 skrev:
Men jag tänkte på en sak! Ofta blir man ju tvungen att avliva ( iallafall katt ungar) förman inte kanbli av med dom. Är det inte bättre att ge dom till ormen då så att man tar någon nytta utav det än att bara slänga dom i skogen eller hur man går till väga? Och isåfall måste man verkligen dra ut tänder och klor? har matat med kycklingar t.ex och dom har ju näbb och klor. En tanke bara, för isåfall OM man nu kan mata med t.ex katter så tycker jag att det låter som en bra idé att mata ormen med dom istället för att avliva dom till ingen nytta :)

badboll96 skrev:
Men jag tänkte på en sak! Ofta blir man ju tvungen att avliva ( iallafall katt ungar) förman inte kanbli av med dom. Är det inte bättre att ge dom till ormen då så att man tar någon nytta utav det än att bara slänga dom i skogen eller hur man går till väga? Och isåfall måste man verkligen dra ut tänder och klor? har matat med kycklingar t.ex och dom har ju näbb och klor. En tanke bara, för isåfall OM man nu kan mata med t.ex katter så tycker jag att det låter som en bra idé att mata ormen med dom istället för att avliva dom till ingen nytta :)


Jeg er ikke direkte uenig med hur du tänkar.
men igen. Katter er jäkla dårlig mat, så varför?
jeg for min del ville aldrig matat med katter uansett hvor "normalt" det var. Mina ormar får bare mat som jeg vet har bra næringsvärde.

ang. Tenner, klor, nebb osv...
nei, man behøver inte å ta bort dom på noen dyr.


17
1
badboll96:
bushman skrev:



Jeg er ikke direkte uenig med hur du tänkar.
men igen. Katter er jäkla dårlig mat, så varför?
jeg for min del ville aldrig matat med katter uansett hvor "normalt" det var. Mina ormar får bare mat som jeg vet har bra næringsvärde.

ang. Tenner, klor, nebb osv...
nei, man behøver inte å ta bort dom på noen dyr.



Nu är jag inte direkt med. Varför är katter så jävla dålig mat? Har dom lägre näringsvärde än t.ex råttor/kaniner?


2966
1645
Hoggaforfan:
badboll96 skrev:
Men jag tänkte på en sak! Ofta blir man ju tvungen att avliva ( iallafall katt ungar) förman inte kanbli av med dom. Är det inte bättre att ge dom till ormen då så att man tar någon nytta utav det än att bara slänga dom i skogen eller hur man går till väga? Och isåfall måste man verkligen dra ut tänder och klor? har matat med kycklingar t.ex och dom har ju näbb och klor. En tanke bara, för isåfall OM man nu kan mata med t.ex katter så tycker jag att det låter som en bra idé att mata ormen med dom istället för att avliva dom till ingen nytta :)

Beror på hur de avlivats men hade fungerat. Ingen aning om näringsvärdet i men inget ormen farit illa av.
Och nej behöver inte plocka bort något.

17
1
badboll96:
Men då kan jag inte förstå vad som är dåligt? Det är ju bättre att ta vara på dom då och hjälpa ett annat djur än att kattungarna har dött "förgäves". Men jag tycker däremot inte att man borta ta bort katter BARA för att mata ormarna. Men om dom ändå skulle avlivas lixom

60
40
bushman:
Katter har lägre näringsvärde enn kaniner og råttor.
katter har som alla rovdjur en stor risiko for å bygge opp toxiner og pathogener fra sine byttedyr.
katter har mask. Bandmask osv...
så tre grunner for å ikke mata med katter.

Joda, ormar i det vilda overlever på å ete några rovdjur. Men vi har ikke vilda ormar. Vi har ormar som har levd i glasburkar i flere generasjoner.
Det er en stor risiko for at de ikke vil takle den bakteriefloraen de vil bli utsatt for ved å spise katter og andre dyr som er borti åtsler, vilda møss/råttor osv...

Hvorfor mata med dårlig  eller usikker mat om det inte er absolutt nødvendig?

jeg mener også dette er gode argumenter å bruke mot anti folket i en diskusjon.
De liker å dra frem slike kort som at vi "ormfolk" matar med folks kjæledyr, og plukker katter på blocket for å la ormar drepe dom osv...
bare svar "nei' sånt skitmat vill jeg ikke utsette ormen min for"
da har de ikke så mye å føre diskusjonen videre med ;)

Logga in för att posta i forumet
Sida av 4
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild