Rutpyton tillsammans i samma terrarie?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

11
1
Fredrik467:

Tar på mig att jag är lat och inte orkade leta upp om ämnet redan finns. Tar också på mig att bli dumförklarad.

Mina frågor är iallafall om man kan ha olika arter i samma terrarie om klimatet är detsamma och hur det funkar att ha 2 hanar, 2 honor eller en av varje i samma?


2966
1645
Hoggaforfan:
Oj, det är ett känsligt ämne. Många har ju ståndpunkten att det är 1 art per terrarium som gäller.
Jag personligen tycker man kan blanda med vissa restriktioner. De måste komma från samma område i naturen och för ormar och grodor bör de vara liknande storlek annars blir det lätt att en blir mat. 
Man får även se till att arterna inte är för lika varandra så korsbefruktning sker.

366
155
Linus:
Mitt svar skulle helt klart vara nej. För även om ormarna är i ungefär samma size så kan det hända olyckor, och ormarna själva vinner verkligen inget på det (de är ju trots allt solitära djur). 

www.boa-constrictors.com/sites/default/files/Vollgefressen2.jpg
www.boa-constrictors.com/sites/default/files/Ausgewuergt1.jpg

Där har vi ett exempel på vad som kan hända, trots att ormarna är i ungefär samma size och varken Boa constrictor eller Python regius anses vara kannibalistiska.

11
1
Fredrik467:
Nu kanske jag ska förtydliga att det handlade om olika rutpyton, typ bredli och jaguar osv.

366
155
Linus:
Fast det spelar ingen roll, principen är exakt densamma. Två ormar tillsammans är en dålig idé, oavsett art.

Boa constrictorn åt säkerligen inte Python regiusen för att det var en annan art, utan för att den kände för det just då.

Medlem i GHF
635
410
Jimmy:
Jaguar är ju en korsning mellan nordligare arter av rutpyton, medans bredli är från inlandet. Stor skillnad i klimattyper.

Medlem i SHF
4003
5037
Jonas_:

Min åsikt är att inte blanda arter, även så närbesläktade som rutpytons :) och absolut inte 2 hanar tillsammans då pytonormar kan bråka & bita varandra, även om det är andra arter som är mer kända för att vara våldsamma, nätpyton är ett exempel. 

Pytonormar är ensamlevande djur som bör bo 1 och 1 i varsitt terrarium, det funkar säkert hur bra som helst att ha 2 ormar i samma terrarium men ska det vara ultimat för ormen så anser jag att dom bör bo själva. 

Ännu viktigare om man tänker ha sina ormar i avel, då är det ibland nödvändigt att ha dom isär större delen av året för att endast presenteras för varandra vid parning. 

Åsikterna är många iaf :)

Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild