Hur vanligt är det med framfall hos reptiler och vad gör man åt detta egentligen ?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

125
182
Redfoottortoise:
Tänkte bara dela med mig av lite erfarenheter...

Jag är uppfödare av Rödfotad Skogssköldpadda sedan många år tillbaka. Tidigt i somras så fick en av mina minsta hanar "penis-framfall" och det blev bråttom ! Detta kom som en total överraskning för mig, eftersom jag aldrig hört talas om detta hos sköldpaddor förut och då får man betänka att jag har kontakter med de största uppfödarna av Rödfotad i hela världen. Jag har tidigare läst om att ormar kan råka ut för detta, men inte sköldpaddor.

Vad gör man då om man råkar ut för detta ?

För det första så gäller det att hålla sköldpaddan fuktig, så att den inte råkar ut för uttokning av de "känsliga delarna". Detta gjorde jag genom att först duscha och rengöra honom och till sist smörja med Babyolja. 

Sen så kontaktade jag de flesta av de större uppfödarna på andra sidan Atlanten som jag känner, som gav mig råd i form av "huskurer" och hur jag skulle göra. Dels så pratade jag med Jonas Wahlström (Skansen), Marianne Thornwall (Veterinärerna TV) och Frank Madsen (Terrariet Malmö). Jag fick då en del råd över vad man kunde göra och beslutet var ganska enkelt; jag tog sköldpaddan med mig och åkte så fort som möjligt till Cecilia Trägårdh på Fågelkliuniken i Hjärup. Cecilia gav paddan lugnande och lyckades stoppa in alla delar igen. Han fick därefter ett par stygn runt analen och atibiotika plus smärtstillande i 10 dagar. 

Att tvinga i en padda 2 olika sorters medicin genom munnen i 10 dagar är INTE en enkel uppgift, ens för någon med min erfarenhet !

Sköldpaddan fick under tiden gå för sig själv i c:a 2 veckor innan han började äta och dricka normalt igen. Nu är han helt frisk och bestiger honorna precis som de andra hanarna jag har :-)

Han fick även följa med på "rekreation" till stugan på Österlen ett par dagar (se bild) och snacka om lycklig sköldpadda :-)

Varför händer detta då ? Enligt Marianne Thornwall så händer det då och då att sköldpaddshanar får penisframfall. Det kan bero på trauma, bitskador, översexualitet eller annat. I vilket fall är det viktigt att snabbt söka veterinärhjälp om penisen inte åker in igen av sig själv. Vi här nere i Skåne har ju förmånen att bo nära en reptilkunnig veterinär som Cecilia Trägårdh på Fågelkliniken nära Lund. Så om ni råkar ut för detta så rekommenderar jag att ni bokar en tid hos henne snarast. Håll penisen fuktig tills ni får hjälp.   

/Micke


2966
1645
Hoggaforfan:
"Håll penisen fuktig tills ni får hjälp" helt underbar replik tagen ur sitt sammanhang :-P
Cecilia är awesome

45
462
Zuzanne:
Ja man kan ju inte låta bli att lägga in ett litet gapskratt:P

903
509
Evanjeline:
Cecilia är bäst! Ska dit senare idag och ta blodprov på mina gojjor. Vi har tur som har en så bra vetrinär här nere, som verkligen bryr sig, och som kan ta hand om både smådjur, fåglar och reptiler;>

295
270
barkskog:
Vi har en hane Testudo graeca ibera som hade obehandlat penisframfall (ett par cm) när vi tog över honom för ungefär 15 år sen. Han kunde dra in penisen men för det mesta hängde det ut en bit.
Han hade gått i ett akvarium med värmematta, bristfällig kost och utan UV-belysning. Med bättre föda, belysning och miljö blev det så småningom bättre och han har blivit far till 10 ungar och är nu morfar. 
Han har efter förbättringen sett ut att må bra och är vår kanske mest aktiva sköldpadda som tillbringar mest tid utomhus.

Marianne Tornvall i Sigtuna är bra. 
Kan också rekommendera Gunnel Andersson i Stockholm och Bo Runsten i Göteborg.


Här ligger han och solar i slutet av mars 2002


903
509
Evanjeline:
Alltid kul att höra historier om hur det löste sig!
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild