Den stora tråden om trädgårdsboa (Corallus hortulanus)

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 12

114
16
AdamsReptiles:
Min idé bakom den här tråden är att samla så mycket information, kunskap, bilder och tips om Corallus Hortulanus som möjligt. Om alla frågor angående arten ställs här, så blir det mycket lättare att hitta i princip all info man behöver veta om denna underbara orm.

Till att börja med tycker jag att man berätta om sina egna hortar och deras terrarier(bifoga gärna bilder). Eftersom att jag är trådskapare så tar jag initiativet och börjar!

Jag köpte min första trädgårdsboa av Alexi här på TD. Den är gul/orange och har rikligt med svart teckning utspritt över hela sig. H*n kläcktes i Augusti 2013 och är okönad än så länge. Dess temperament kan sammafattas av en mening: Hugg först fråga sen... Man kan lugnt säga att h*n har attityd ;)

I bilden nedanför ser man min boa efter första matningen, pinkien är långsamt påväg nedåt.



Terrariet som h*n bor i är av märket Exo Terra och har måtten 60x45x60. Med tanke på hennes storlek och på terrariets storlek, så inredde jag det väldigt tätt för att minimera stress. Två tumregler jag har när jag inreder burkar är att 1) Efterlikna djurets naturliga miljö så gott det går. 2) Att förse djuret med det den behöver för att utöva sina instinktiva behov. I det här fallet behövde djuret mängder av grenar, lianer etc för att kunna vara högt placerad men även kunna välja hur varmt h*n vill ha det. Som ni säkert vet så vill trädgårdsboor ha det väldigt fuktigt, så jag inredde nästan helt uteslutande med levande växter för att främja luftfuktigheten(plus att det är mycket snyggare).
Jag har en värmematta undertill och en uppe i högra hörnet, båda står på dygnet runt. Det finns även en 50W Exo terra Basking Spot som jag har dimmat ner för att uppnå en temperatur på 34 grader på solplatsen. 50 procent av nättaket är övertäckt med aluminiumfolie och dom övriga 50 står lysrampen över.

Nedan har jag bifogat en bild på terrariet.



Ett bra sätt att fylla ut med mer växtlighet upptill i terrariet är att montera upp bromelior på grenar. Det gör man lättast genom att dela upp växten i mindre delar. Efter det klär man in rotsystemet med mossa och säkrar mossan med tunn ståltråd(Tänk på att peta in ståltrådsändarna i mossan så att ormen inte kan skada sig). Sedan väljer man ut ett lämpligt ställe att montera upp växten. Denna teknik fungerar ypperligt i grenklyckor mm. För att fästa plantan så virar man ståltråd runt grenen och det mossbeklädda rotsystemet. Tänk på att hålla mossan fuktig och att fylla på bladrosetten med vatten.

Här under ser man hur det kan se ut om man anväder tekniken beskriven ovan.



Jag avslutar med en bild på lillen i sin favoritplats, nämligen i en blomkruka som är fastsatt i bakgrunden.


Nu är det er tur! skriv och berätta om era Hortar! :)

903
509
Evanjeline:
Bra initiativ! Har inget att säga om arten tyvärr, utom att de är jättefina, men när det gäller att montera blommor föredrar jag att använda gamla strumpbyxor. Klipper av längst ner så det blir ett hål, sen klipper man tunna bitar på runt 1cm, så får du ett elastiskt gummiband som inte rostar, går att sticka sig på eller samlar fukt eller mögel. Beroende på hur stabil plantan är kan det vara bättre med ståltråd, men med små plantor gillar jag att göra så för att montera dem på både bark och grenar. Har man ingen som kan donera sådana är det nog lättare att köra på något annat dock.

Medlem i DHF
1081
772
Westman:
Finns ett nr av Snoken om Corallus hortulanus som är jäkligt bra.

Tips 1 det skrivs Corallus hortulanus :)

114
16
AdamsReptiles:
Evanjeline, det var ingen dum idé! 
Westman, Ja det numret är svinbra. Skrev jag inte rätt? Exakt vad skrev jag fel?


Medlem i DHF
1081
772
Westman:

Aha du hade den :)

Nästan rätt litet h i hortulanus


Medlem i DHF
1081
772
Westman:

Roliga ormar är det iaf  :D


Medlem i SHF
3997
5021
Jonas_:

Väldigt charmiga boor tycker även jag, saknar faktiskt arten lite.. Det som är trevligt med dom är bla. deras hetsiga temperament som alla individer verkar ha gemensamt :D


114
16
AdamsReptiles:
Jonas_, Riktiga matvrak! Så du har inga kvar? 
Westman, snygg bild :)

Administratör
Medlem i SHF
565
710
Hanna:
Kul idé Adam. :) Får skriva lite någon annan dag, bjuder på en bild så länge. Hona född förra året. Äter som en gris, men det gissar jag på att de flesta hortar gör. ;)


741
681
Binks:
Jag har ett gäng, men Westman sa att de var guppys?

De här är Biffen, även kallad Bruce av sambon för hon tycker den påminner om den stora hajen i Hitta Nemo.
Fick hon av nån kille som var lite rädd för hon och tyckte hon var aggresiv. Kan ju då påpeka att hon aldrig ens försökt bita mig (förutom när hon var på tjocken) men är den enda av de 3 som inte bitit mig.
Hon är ganska stor, inte sett någon större iaf.
Terrariet hon är i är 1m långt.


Hittar ingen nyare bild på de andra 2 mer än ormgropen, så den får funka så länge tills jag tar bild på de 2 andra dårarna.
Tror för övrigt den minsta av dem (som jag haft längst) är på tjocken så den ligger iaf framme och steker sig på dagarna så man har en chans att ta bild på hon.

Logga in för att posta i forumet
Sida av 12
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild