Bombina orientalis yngel

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 8

Administratör
Medlem i SHF, SmHF
2685
2491
anders:

Mina orientaliska klockgrodor har lagt rom, och jag tänkte uppdatera lite i denna tråden hur det går, och visa lite bilder på hur de ser ut i de olika stadierna. Jag har inte den bästa kameran, men det är väl bättre än inget trots allt.

Dag1


Dag3
Här kan man se att de faktiskt börjar utvecklas till yngel

 

Dag7
Efter att de kläckts, började de växa rejält fort.

 

Dag 16
Av någon anledning är det jättestor skillnad i storlek på grodynglen. Kanske några utav dem snor åt sig all mat, men jag har inte direkt dåligt med mat i akvariet, så jag vet inte riktigt vad anledningen kan vara. Om de små kommer metamorfosera till grodor betydligt senare än de stora återstår att se. Utveckling av bakben syns inte ännu, men borde komma igång relativt snart.

 

 

 

För de som undrar så ser det ut såhär för grodynglena för övrigt:

Alltså väldigt minimalistiskt då jag inte har något i botten förutom ett par lite större stenar. Detta är för att grodyngel skitar ner otroligt mycket, och vill lätt kunna göra rent.


593
551
Redfoot:

Intressant Anders! hur många av ynglen klarade sig, alltså från rom till yngel?


Administratör
Medlem i SHF, SmHF
2685
2491
anders:

Rätt många faktiskt. Skulle tippa på runt 80-90% iallafall.
Så kanske lutar åt att jag får 20-40 smågrodor :)

Första gången jag har yngel av B.orientalis, men då jag hade yngel av vanlig groda (Rana temporaria) så dog väldigt många av att de drunknade precis då de metamorfoserade. Hade väldigt grunt, och massor med ställen för dem att ta sig upp på, men det hjälpte dessvärre inte.

Blir väl att försöka se till så att det är land-del längst med alla kanter när dessa ynglena börjar utveckla framben.


1662
779
fluffis:

Intressant! ... tycker även jag som inte är superintresserad av grodor :)


459
138
Pakke:

Mycket spännande med ynglar där... :D


Administratör
Medlem i SHF, SmHF
2685
2491
anders:

Såg att de första två bilderna var på två olika muggar med rom. Jag delade upp dem i lite olika.
Så det kanske ser ut som det blev hälften så många romkorn efter 2 dagar, men det var snarare att jag fotade en annan mugg med färre romkorn i.

Totalt skulle jag tro att det var runt 60-70 romkorn varav ~10st var dåliga/obefruktade.


459
138
Pakke:

Rom innehåller ju alltid befruktade blandat med obefruktade/dåliga. Samma sak med som de i vilda. Det är ju som naturens val oavsett de är uppfött i fångenskapen eller vilda.

 

 


309
239
Gogs:

Va kul att dom ynglat av sig =) hoppas det går bra bara 


382
36
MariBarita:

Denna tråden kommer att följas med spänning =)

Vad matar du de små med?-eller har de kvar gulesäcken nu i när de är så små?


Administratör
Medlem i SHF, SmHF
2685
2491
anders:

Jag matar dem med vanligt flingfoder för fiskar. Vet inte om det funkar jättebra dock. Tycker mest de simmar omkring och knaprar längst med glaset. Och grodyngels huvudföda är egentligen alger vad jag förstått.

I början äter de upp geléet som bygger upp skalet runt romkornen, men detta är uppätet sen någon vecka sedan.

Logga in för att posta i forumet
Sida av 8
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild