mat leopardgecko

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

36
6
antonGG:
hej har två leopardgeckos och där jag bor får vi inte ha levande "skadedjur" inomhus Syrsor kackerlackor mm. jag har mjölmask och egenfångade grässhoppor som basföda men undrar om det finns andra alternativ dem är inte så förtjusta i frystorkade och konserverade ruttnar så snabbt men vad för andra djur kan man fånga åt dem ( det är inte nära en väg så finns ingen risk för tung metaller i insekterna) :)

2966
1645
Hoggaforfan:
Tungmetaller finns i regn så är tyvärr inte så lätt så mask och gråsuggor ska man vara försiktig med (bra mat om man odlar dem någon generation) men annars kan du plocka allt som inte har tydliga varningsfärger, tex röd/svart eller gul/svart.
Zophobas funkar ju med, tror inte det räknas som skadedjur i Sverige.
Vandringsgräshoppor kan du odla, ska inte lukta som syrsorna och jag har inte hört mina spela heller.

Administratör
Medlem i SmHF
327
331
azeam:
Hur definierar de skadedjur och var står det att det inte är tillåtet?

36
6
antonGG:
okej tack så mycket :), det är ett boende av ett slag och vi hyr en villa som en privat person som hyr ut och han vill inte ha insekter som låter eller som är klassade som skadedjur för hade en tanke på att föda upp dvärgmusar och ge dem som väldigt små pinkies :)

Administratör
Medlem i SHF
565
710
Hanna:

Det är långt från alla kackerlackor som räknas som/är skadedjur. Mitt tips är att du talar med den som hyr ut villan och förklarar läget. Alternativt gömmer en back kackerlackor. :P Mjölmask och möss är tyvärr ingen bra basföda för en leopardgecko.


Administratör
Medlem i SmHF
327
331
azeam:
Ok, är det en privat överenskommelse är det kanske inte så mycket att göra åt. Det finns dock ingen lagstadgad "klassning" av vilka arter som räknas som skadedjur, t.ex. de vanligaste arterna kackerlackor som odlas som foder finns det ytterst liten risk för att de skulle föröka sig i sådana mängder att de blir en olägenhet i ett vanligt hem, och de låter och luktar väldigt lite.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild