Slingerväxter?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

347
220
Newton:

Jag vill ha (fler) tips på slingerväxter/hängväxter/klätterväxter.

Har läst listan på sidan, men det måste väl finnas fler? :)

Gör inget om de blommar, sålänge blomman inte är giftdig/dålig för F.Pardalis (Panterkameleont)


903
509
Evanjeline:
Orchideér i alla dess slag. De andra jag vet är nog alla giftiga tyvärr.

23
7
Palten:
Jag köpte en ficus pumilla (vattenfikus) en klätterväxt som växer extremt fort o i vissa fall kan ta över helt om den inte ansas, på 3 veckor har en på vissa ställer redan klättrat 10cm, vet dock inte om den är giftig, har den med phelsuma klemmeri som inte äter växter. Fittonia är en fin växt med olika marmorerade blad som brukar rekomenderas till terrarier, bromelior av alla dess slag funkar också. Orchideer kan vara lite svåra att få o trivas i allt för fuktigt miljö vad jag har förstått

Men ingen växt kommer trivas om du inte lägger pengar på bra lampor, kjell o co har billiga foto lampor på 6500kelvin och 2100lummen, 36w har 4st över 75cm rekomenderar att läsa lite på pilgift.se dom har en avdelning för växter och ljus

508
304
Jonas77:
Det du vill tänka på också är att kameleonter har en förmåga att trycka klorna i stammen på växter som inte är vedartade, så de till slut vissnar.
Klassisk benjaminfikus har jag alltid använt, bra när de får växa till sig men det kan ta tid.

Administratör
Medlem i SmHF
327
331
azeam:
Bara en liten kommentar om orkidéer, det är den artrikaste växtfamiljen med någonstans runt 30000 arter och det är därför väldigt svårt att generalisera, det finns allt från marklevande arter som vill stå fuktigt i kalkhaltig jord (de flesta europeiska arter) till epifyter som inte vill ha rötterna blöta och ingen kalk men väldigt fuktig luft, och allt däremellan.

När det gäller klättrande arter kryllar det inte av dem precis, alla sympodiala arter (t.ex. DendrobiumCattleya, Oncidium m.fl.) kryper fram med sina rötter där de bildar nya bulber men det handlar inte om att de klänger och klättrar som jag tolkar Newtons fråga. Vaniljorkidén (Vanilla planifolia) är en av få klättrande orkidéer (finns även en del miniatyrarter och säkert en del som jag inte känner till) och är lätt att hitta i handeln, men som Jonas skriver så är det nog få arter som klarar att överleva i ett terrarium med en stor kameleont. 

347
220
Newton:

Det jag tänkt göra i nya terrariet är att göra en staty, elelr liknande, och låta växter klättra på den.

Sen sjävklart är jag intresserad av andra typer av växter, som är fina och funkar med kameleonter.

Har fyra ficusar i lill-terrariet nu, och de lever och frodas, men växer ju oerhört sakta.

Sen är ju inte jag den som är den.. Kan köpa en "färdig" stor, istället för de fjuttiga jag har nu på sina tama 50 cm ;)

Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild