Stark j*vla fogger?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

26
1
SydpOlof:
Som rubriken lyder så är jag i behov av en kraftfull fogger som orkar pumpa dimman ca 2,5 - 3 meter upp, från golv till tak.

Eftersom mitt bygge går från golv till tak så finns det inte någon möjlighet att ställa en fogger på byggets "tak".
Och det ska gärna se estetiskt vackert ut, så en fet behållare vid sidan av bygget är ej önskvärt.

Någon som känner till någon kraftfull fogger på marknaden som uppfyller kraven jag skrivit ovan?

Eller kanske någon händig själ som själv byggt en fogger?
Eller bara vet hur en sådan kan byggas och i bästa fall kanske till och med kan länka någon ritning?

Ha ett nice dygn alla!

2966
1645
Hoggaforfan:

Kan du inte göra en fejkad bergvägg med foggern i strax under takhöjd?
Eller ett vattenfall med lite sjö som är kopplat till foggern? Då kan du ju ha en fet vattenresevoar i botten med som pumpen tar vatten ifrån. Räcker du fyller på 1 gång i månaden :-P
Är nog enklare och snyggare att ha dimman falla uppifrån än nereifrån för dimmer-"ånga" är ju kall så det blir bra drag om det ska upp i taket.


26
1
SydpOlof:
Förstår din tanke. Det kommer att vara BTB-klippmoduler som bildar en hel bakgrund.
Och ett akvarium på 384 liter kommer att finnas i andra halvan av bottenytan.

Men skulle gärna vilja få upp så att dimman kommer hyfsat högt upp och inte bara dimmar i nedre delen av bygget.

40
15
porcelain:
Ett alternativ för att fylla volymen med dimma är att ha en fläkt som blåser runt dimman, då hamnar den inte bara på botten.

26
1
SydpOlof:
Sitter 4 st fläktar i taket. Men dom driver luft uppifrån och ner.

Får kolla runt lite vad som finns på marknaden vad gäller olika fogger.

508
304
Jonas77:
Först och främst har jag aldrig förstått varför foggers är så popullära, det ser ju onaturligt ut och är bara ytterigare en "pryl" som kan gå sönder. Med det sagt så har jag inte så stor erfarenhet av dessa ting, men min första tanke är ju "varför försöka tvinga dimman uppåt?", varför inte bara ha makapären upptill och låta gravitationen göra sitt?

2966
1645
Hoggaforfan:
Foggers kan bli snyggt. Ger lite träskkänsla men främst är det till att höja luftfuktigheten.

Bygg en spaltvägg bakom BTB-bakrunden och ha foggern där bakom den översta?

Administratör
Medlem i SmHF
327
331
azeam:
Det som skickar iväg dimman i de flesta "foggers" är vanliga fläktar, ska du ha den ståendes på golvet får du ha fläktar som drar runt luften i hela burken som tidigare nämnt, det borde gå bra med fläktar som blåser uppifrån. Även om du har den ståendes högt eller leder dimman uppåt med hjälp av rör/fläkt så kommer dimman att falla neråt och lägga sig på botten tills hela terrariet är fyllt av dimma, blir samma effekt om du har den på marken.

26
1
SydpOlof:
Tänkte mest ha en fogger av estetiskt själ. Luftfuktigheten skapar regnsystemet och akvariumet i bottendelen.
Poängen med tråden var mest för att bli upplyst om det ens är möjligt att driva dimman från golv till tak med en fogger som skickar upp dimman med en kraftfull fläkt.

Om så är fallet så hade det varit det optimala för just mitt bygge eftersom ca 90% av tekniken samt anslutningshål till slangar och kablar är installerad i taket på bygget.

26
1
SydpOlof:
Ps: Syftet är såklart att dimman till slut ska lägga sig på botten. Men att den ska falla uppifrån och ner för det skulle se nice ut.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild