Dvalande pacman?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 5

232
94
anamidnatt:
Hejsan, skriver detta åt en vän som har en Ceratophrys cranwelli.
Då jag inte är en grodexpert så tänkte jag att det var lika bra att fråga här.

En längre tid nu under sommaren så har han bara viljat ligga i vattenskålen, han matvägrar och han ser lite ihopsjunken ut, nästan som om han vill dvala.
Tempen ligger på runt 24 grader. Luftfuktigheten har legat på ca 60% men vi provade öka lite (till nästan 80% eftersom att han ligger i vattenskålen alltid, så tänkte att han kanske ville ha det lite fuktigare, men utan resultat.

Så vad tror ni? Vad kan vara felet?



44
6
mammut02:
ska inte en sådan här ha 28-29 grader?

1275
1724
Falk:
Borde väl stå på skötselråden eller ifall man googlar habitat/ lokalitet och årstidernas temp. så kan man luska ut ifall djuret dvalar eller inte.

232
94
anamidnatt:
Enligt skötselrådet här på terrariedjur står det 23-28°C grader ''De går utmärkt att hålla i rumstemperatur''

Medlem i GHF
636
410
Jimmy:
www.fao.org/ag/AGP/AGPC/doc/Bulletin/Granchaco.htmI denna länk kan man läsa lite om de olika klimattyperna i "Gran Chaco" som är Ceratophrys cranwellis utbredningsområde.Det rör sig förmodligen inte om någon dvala i den bemärkelse tex Europeiska grodor gör, utan snarare en torrperiod som är lite kallare följt av en varm och blöt regnperiod.
Att ha de i rumstemp året om är nog inte att efterlikna artens naturliga klimat men jag är inte så insatt i dessa grodor.

232
94
anamidnatt:
Läser runt lite nu och misstänker kalciumbrist, enligt skötselrådet här så behöver man bara ge pudrade insekter till juveniler, men enligt de engelska caresheeten så verkar ju metabolic bone disease fungera precis som för alla andra reptiler. :/


232
94
anamidnatt:
Bra att veta att man inte kan lita på tds skötselråd då isåfall. Själv kollar jag ju gärna de engelska forumen och googlar runt, men hänvisade mina mindre erfarna vänner till skötselrådet här då det är enklare med lite samlad, svensk info tänkte jag...
Stackars djur :C

2966
1645
Hoggaforfan:
Vad har den fått för kost?

232
94
anamidnatt:
mestadels zophobas, men även syrsor, och någon daggmask eventuellt.

2966
1645
Hoggaforfan:
Är det direkt från djuraffär så är de ju oftast ganska näringsfattiga. Men kalk är svårt att få med i kosten överlag så det tillskottet borde det stå med i skötselråd.
Är användaren fortfarande aktiv kanske hon kan editera skötselrådet, annars kanske andres kan lösa det? 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 5
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild