Värmekablar - Värmepaneler

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

51
36
GL8936:
Lär ju ha varit tusen såna här trådar men då skadar det inte med en ny tänkte jag :P
Får kanske lite ny info i jämförelse med de jag redan läst.

Fråga 1 åt er på forumet. Värmekablar. Är det ngn särskild del av kabeln som blir varmare?
Jag har tidigare använt mattor men nu då jag gått över till värmekablar tycker jag värmen blir
galet ojämn. I mitten på det "varma" området är det en viss grad och ute i kanten av detta
område är det en liten punkt det är 4 grader varmare på.
Hur kommer detta sig, ngn som har koll?

Värmepaneler. Vad har ni för erfarenheter och åsikter?
Fungerar det bra trots att ormarna inte får ngn direkt värme underifrån?
Har inte själv använt det men tänkt beställa hem en ny burk och funderar på att prova.
Det hade definitivt varit smidigare rengöringsmässigt än de flesta andra alternativ.

Använder bara träburkar kan det ju vara bra att informera om.

1662
779
fluffis:
Jag vet att man kan bli galen på det här med temperaturskillnader men ärligt talat vet jag inte om fyra graders skillnad säger så himla mycket egentligen. Sålänge du inte har en riktigt dyr proffsig termometer så tror jag man får räkna med några grader hit eller dit. Fyra grader låter visserligen rätt mycket... men lägg inte lika mycket energi som jag gör på temperaturen om du som de flesta andra har en "vanlig" termometer :) Förresten mäter du med en IR-termometer rakt på kabeln?

Jag själv är av den uppfattningen att marklevande ormar ska ha värme underifrån. Sen om man kompletterar med värme från sidan eller ovanifrån gör inget (sålänge värmen är lagom förstås). Trädlevande ormar bör klara sig med enbart värme uppifrån.

2966
1645
Hoggaforfan:
Jag skulle nog tro att din värmekabel är trasig. Jag har iofs inte testat med termometer men fungerande värmekablar känns jämnvarma. Haft en kabel som dels inte blev särskilt varm men sen också varierade i temperatur längs med kabeln och den kasserade jag. Det var en kabel av ett känt märke.
ddr:

Om man ser till naturen så får väl djuren värmen uppifrån och rör sig nedåt när det blir för varmt?

 


1662
779
fluffis:
ddr skrev:
Om man ser till naturen så får väl djuren värmen uppifrån och rör sig nedåt när det blir för varmt?

 



Jag har också tänkt på det. Den stora skillnaden, tror jag, är att i naturen är ormarna mer fria att ligga framme och sola när de känner för det, ofta långt ut i naturen där det är lugnt och tryggt. I terrarier är det en annorlunda situation där det vibrerar jämt och ständigt. Tänk varje gång en människa går omkring på golvet, TVn är igång, tvättmaskinen är på osv. Det kan nog kännas ganska otryggt för en orm.

En annan sak värt att tänka på är att solen värmer mycket mer än en lampa/värmepanel. Tänk t.ex. en majsorm som ligger under en plåtbit i en glänta i skogen. Solen kommer att värma upp plåtbiten och göra det varmt därunder. Då erbjuder naturen både trygghet i form av ett gömställe och värme på en gång. Kan man få till detta i ett terrarium så är jag självklart öppen för det. Jag tror dock aldrig att jag har sett en lösning där en lampa/värmepanel värmer så pass mycket eller är så pass nära att den kan värma upp ett gömställe på det viset. Det känns lite som moment 22. Har man en lampa uppifrån som är tillräckligt varm att värma upp ett gömställe på bottnen av terrariet så tror jag att det blir alldeles för varmt i hela terrariet(?). Å andra sidan kan man fixa ett gömställe högre upp i terrariet närmare en lampa/värmepanel men då tvingar man ju ormen upp från marken... 

Nu pratar jag mest om ormar typ majsorm som gärna vill ligga gömd större delen av dagarna. Men nu har jag kanske gått händelserna lite i förväg genom att inte ta reda på vilken orm det gäller och vilket behov den har. Vad är det för orm du har i åtanke GL8936? :)

2966
1645
Hoggaforfan:
Glöm inte bort cement, sten och asfalt. Ganska frekvent utnyttjade värmekällor för reptiler och då blir det underifrån.
Reptiler letar nog efter det effektivaste sättet att värma upp sig, hur det är struntar de nog i. Sen vanan för trädklättrare är ju att krypa upp mot solen och marklevande att söka efter en plats som är varmt underlag.
ddr:
Att värmen kommer underifrån är nog inget som skadar, Men blir det för varmt så söker sig djuret naturligt nedåt.

51
36
GL8936:
Jaha, här hade jag missat att svar inkommit.
Jag har mätt med en digital termometer på flera ställen för att kolla tempen i mitten på terrariet, kalla sidan osv.
Sedan var det bara en slump att jag råkade se värmeskillnaden bara någon centimeter ifrån där jag med termostaten mätte den "varma sidan".

Det med värme från botten till ormen är ngt jag själv funderat på men o andra sidan finns det flertalet som i sina ormrum kör en uppvärmning i hela rummet och det tycks fungera bra för dem. Dock är det ju svårt i ett sådant fall att få till en varm och en kall sida isf.
I det här fallet är det iaf nätpyton som ska befinna sig i terrariet. De brukar hursomhelst föredra den kallare sidan där det inte heller kommer värme nerifrån. Det är sällan jag ser min nätpyton jag har hemma ligga på varma sidan och det är ju generellt känt att de ofta föredrar den kallare sidan.
I terrariet dit värmepanelen är tänkt så kommer det vara en vuxen dvärg variant på närmare 3 meter.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild