Dubia - Två frågor

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

347
220
Newton:

Jag har en plastburk med hål i, som jag fick med kameleonten som transportbur.
I denna har jag nu mina dubias (foder) och det går ju bra.. Jag undrar hur man gör hål bäst i dessa lådor? Det ser ut att vara vanliga IKEA-varianter med svarta hakar man låser locket med..

Jag känner att jag vill ha fler/större och behöver ju så självklart hål i dessa ;)


Min nästa fråga är, äter dubias, som syrsorna kan göra, varandra?
Hittade två döda idag när jag städade och de såg ut som någon hade tagit luften ur dem.
Det var bara två skal - Jag vet dock inte hur de ömsar - Har två stycken vita..
Kan det vara så att de ömsat?


1159
624
Temla:
Det var öms du hittade. Dubia äter inte varandra. De vita är nyömsade. :) 

347
220
Newton:

Temla skrev:
Det var öms du hittade. Dubia äter inte varandra. De vita är nyömsade. :) 


Då var det som jag trodde då!
Så slipper jag vara ororlig :)

Inte haft dem så länge, och det är mitt första gäng med dubias.
Första gången jag sett dem ömsade :)


268
19
Iguania:
Dom käkar inte varandra levandes men dör någon av någon anledning käkar dom garanterat varandra. Är inte så vanligt att döda dubior saknar huvudet och stora delar av innehållet.

347
220
Newton:

Iguania skrev:
Dom käkar inte varandra levandes men dör någon av någon anledning käkar dom garanterat varandra. Är inte så vanligt att döda dubior saknar huvudet och stora delar av innehållet.



När var huvudet inte borta vad jag kunde se.


2048
773
psyjoh:
De äter även gärna sitt öms har jag sett..
Till dubia ska du ha ventilation i toppen. Skär ut en stor fyrkant, helst över matplatsen, och täck med någon form av nät. Värme är att rekommendera. Kör med värmematta eller slinga runt burken. 
Tog ett par månader för mig sen var odlingen  i full gång ;)

315
283
panterophis:

www.biltema.se/sv/Hem/Forvaring/Lador/Forvaringslada-28438/

Jag använder dessa lådor, 70 liters varianten, så länge de inte har något att klättra upp på så tar dem sig inte ut så kapa äggkartongerna så det är i alla fall 10 cm upp till kanten på lådan så är det inga problem.


Administratör
Medlem i SmHF
327
331
azeam:
Förstår inte att det inte rymmer fler B. dubia än vad det verkar göra då så många håller dem utan lock. När jag odlade dem som mest för ett par år sedan lät det vissa nätter som att man poppade popcorn när hanarna hoppade upp i locket på behållaren och jag har sett dem glidflyga hyfsat höga och långa sträckor. Det spelar kanske inte så stor roll om det smiter ett par hanar men det kan ju vara otrevligt att ha dem lösa i hemmet (ungefär så, men aningen grövre, uttryckte min sambo det när hon kröp ner i sin sovsäck och hittade en där längst nere).

Jag har även lyckats få inbrott två gånger i mina dubiaodlingar, första gången hade jag myggnät som ventilation i taket och hade möss som gnagde sönder det och tog sin in. En annan gång hade jag små borrade hål i locket och hittade fläskängrar som förökade sig i bottensubstratet. Varken möss eller fläskängrar är något man vill föda upp i onödan i hemmet så jag skulle verkligen rekommendera ordentliga nät som ventilation i locket.


315
283
panterophis:
azeam för det första så är det på tok för litet avstånd mellan inredning och kanten på lådan i klippet och för det andra så har jag inte dubia men har då inte hittils haft en enda rymling

Administratör
Medlem i SmHF
327
331
azeam:
Klippet var mest för att visa att de kan hoppa/glida och det var det bästa jag kunde hitta efter en snabb googling, men 10 cm som rekommenderat ovan fixar de om de vill enligt mina erfarenheter. Förstår för övrigt inte riktigt poängen med att skippa locket, vad tjänar man på det? Blir det inte svårt att hålla luftfuktigheten bra?
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild