Semesterbygge

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3

31
8
SunOfDarkness:
Började mitt första bygge förra semestern, börjar bli dags att avsluta det nu när nästa års semester är slut... I och med att man får så mycket idéer och inspiration från andra är det väl inte mer än rätt att dela med sig av sina egna!

Har försökt att dokumentera, men i och med den dåliga byggtakten så har jag lite dåligt med bilder. Idéer och åsikter är välkomna även om det är försent att ändra nått ;-)

Bygger i MDF (22mm), för att få en fin yttre yta med minimalt med arbete innan målning. Tror dock att det är värt att slipa formplyfa målningsbart istället nästa gång. Vet inte om formplyfa är hårdare än vad MDF är, det skulle behövas hårdare material om man vill bygga utan reglar. Taket "hänger ner" ca: 4mm i mitten på terrariet idag.

Reglar upp botten lite för att få luftcirkulation under och av ytterligare en anledning som visar sig på kommande bilder.

/Tobbe


31
8
SunOfDarkness:
Köpte både Styrofoam och "vanlig" cellplast. Det här blev alldeles för tjockt att bygga bakgrund av, tog mer golvyta än vad det var värt tycker jag. Upplevde också att det var svårjobbat.



31
8
SunOfDarkness:
Vanliga cellplasten, blir mycket skräp, men är enkel att "skrapa" och skapa former med. Kändes också som att det blev en mer "stenlik" yta, även om skrovligheten givetvis försvinner lite när det kommer bruk på...


31
8
SunOfDarkness:
Nu händer det mycket...

har lackat hela insidan med akvarielack, även målat lite "himmelsblått" där det inte kommer vara bakgrund (även målat och lackat takets insida).

Ventilationshål ur sågade (enligt Peter54's princp).

"Karvar" ut bakgrunden efter det att bitarna är fastsatta med glassilikon.

Har även fällt in ett litet akvarium i glas som är nerfällt i botten. I akvariumet har jag gjort en "cellplast bakgrund" på samma sätt som i terrariet, för att skapa en liten "ramp" upp ur vattnet. Cellplasten och resten av akvariet (utom framsidan) är lackad och sand strödd i sanden. Blev inte helt nöjd med det. Kommer också "lacka in" sanden senare så att en slät, lättstädad yta skapas i akvariet.


31
8
SunOfDarkness:
Fyllde några tomrum och "lite" till med fogskum, det sög ju stenhårt så det var bara att plocka bort det igen, kul jobb...


31
8
SunOfDarkness:
Hade tänkt mig att använda mig av Jonas77's metod för bruket, med pigment och penslande osv. Tänkte också försöka få tag i samma produkt (Heidi' K) då den verkade vara bra och fanns i små förpackningar. Det var ju inte så j-la lätt...

www.terrariedjur.se/?page=forum&thread=940

Till slut fick jag tag i den i alla fall, men då hände det massa andra saker i livet som gjorde att det blev stående över vintern. När jag väl kom igång så visade det sig att 5kg inte räckte till mitt bygge. Ok, bara att beställa mer då, tänkte jag, men nej då hade den leverantören slutat med den produkten... Så de kommande lagren blev istället med Husfix och Multifix, antar att det inte kommer att göra nån större skillnad. Penslandet och det där gick inte heller nått vidare, vet inte om jag var för hetsig eller om jag väntade för länge... Jag "målade" istället på de färger jag ville ha och förstärkte med pigment direkt på bakgrunden eller i penseln när jag tyckte jag behövde det.

Första försöket nedan blev för rött tyckte jag, bilden ser bättre ut än vekligheten var...


31
8
SunOfDarkness:
Nytt bruk på bakgrunden, blev mer "stenigt" och i mer i min smak.

Slängde även på lite sand i det blöta bruket, för att få till någon mer nyans/färg.



Nedan har jag lackat de delarna som kommer vara i mest fuktig miljö, slängde även på lite cocoshusk för att det inte skulle vara så blankt.

Ventilationsnäten som jag satt dit, blev kladdiga av bruket så de har bytts ut, men det var bra att ha något skydd där när man höll på och kladda...


31
8
SunOfDarkness:
Sista inlägget för nu...

Utsida målad, underskåp inköpt, inflyttat i huset.

Belysning inköpt, två LED-lister från Terrajova och en 35w HID från Sköldpaddsgrejer. Hade helst inte haft en reflektor ståendes uppe på terrariet, men kom inte på någon annan lösning, då jag inte vill att innevånarna ska komma åt den i terrariet och samtidigt som den behöver vara en bra bit från bottenmaterialet.



Inredning och glas återstår.

2966
1645
Hoggaforfan:

Snyggt :-)
Och tack för tipset om Jonas tråd.
MDF är klent och fuktkänsligt och duger mest som utfyllnad i möbler men vanlig plywood hade ju funkat för dig.


Medlem i DHF
1082
774
Westman:
Behövs inga reglar med formplyfa.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild