Snow boa

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

1662
779
fluffis:
Olika färgvarianter i alla ära men djuren ska ju må bra också. Att fortsätta avla på en linje där de djuren man har inte är 100% friska är inte rätt, tycker jag. Sen får de vara hur snygga de vill.

Medlem i SHF
192
361
Thinning:
azeam skrev:


Varför skulle det vara skillnad mellan att få genuppsättningen från en heterozygot och en homozygot förälder?

En anledning kan ju vara att djur som får genen från båda föräldrarna blir svagare och att det är högre dödlighet bland dessa ungar. Parar man homozygoter med varandra så blir det kanske mer slugs just därför, om man parar heterozygot med homozygot är det kanske ovanligare att detta inträffar och då ser det inte ut att vara samma problem med slugs etc.
Jag har inte hört tallas om fenomenet med Boa constrictor så jag vet inte hur det ligger till. Kanske bara är ett sätt att sälja  fler heterozygoter, vem vet...

Mvh. Björn  

Administratör
Medlem i SmHF
327
331
azeam:
Thinning skrev:

En anledning kan ju vara att djur som får genen från båda föräldrarna blir svagare och att det är högre dödlighet bland dessa ungar. Parar man homozygoter med varandra så blir det kanske mer slugs just därför, om man parar heterozygot med homozygot är det kanske ovanligare att detta inträffar och då ser det inte ut att vara samma problem med slugs etc.
Jag har inte hört tallas om fenomenet med Boa constrictor så jag vet inte hur det ligger till. Kanske bara är ett sätt att sälja fler heterozygoter, vem vet...

Mvh. Björn


Ja men albinoungar från en heterozygot och en homozygot förälder har ju "samma" genuppsättning som albinoungar från två homozygota föräldrar, dvs. albinoungarna i båda fallen är "djur som får genen från båda föräldrar". Har hört detta prat om leucistiska revbenssalamandrar också men jag får det inte riktigt att gå ihop i mitt huvud. Det enda jag kan tänka mig är att homozygoter på något sätt skulle ha sämre könsceller men då verkar det osannolikt att det skulle gälla både hanar och honor och gäller det bara ena könet borde man märka denna skillnad även vid parningar heterozygot x homozygot. Jag tror det handlar om att sälja heterozygoter eller så är det någon som haft en dålig kull vid homozygotparning och det har blivit en myt som hänger kvar och ingen provar något annat, eller så tänker jag bara fel, jag vet inte.

25
16
Tariques:
Jag vet egentligen ingenting om ormavel, men jag vet en hel del om hundavel och antar att samma fenomen inträffar i båda.
Det finns gener som inte är skadliga om djuret bara har ett anlag av det, men om anlagen kommer från båda sidorna så blir det väldigt farligt. Vissa djur är anlagsbärare av någon sjukdom eller liknande, men sjukdomen kommer aldrig att drabba dom själva, och om detta djur inte paras med en individ som också är anlagsbärare av detta så kommer sjukdomen inte heller förkomma hos ungarna. 

Hundar med teckningen merle ska aldrig paras med en annan merle eftersom valparna ofta blir sjuka eller till och med dör, jag antar att det är samma sak ni pratar om här, fast med ormar.

Administratör
Medlem i SmHF
327
331
azeam:
Nej, det är inte samma sak. Merle är helt enkelt homozygoter, precis som albinoungarna i exemplet ovan (skillnaden är att merle är semidominant och albinism recessivt). Med andra ord skulle eventuella problem med dubbla albinoanlag uppstå hos ungar även vid parning heterozygot x homozygot.

70
86
Realboas:
Jonas_ skrev:


 

Jaha det var nytt för mig, vet man varför, anledningen bakom är lika intressant som själva slutresultatet :D

Men det gäller bara inom kungsboa eller? För inom albinopytons har jag aldrig hört nåt sånt hända, kan ju ha hänt iofs utan att jag hört talas om det ;) blev nyfiken bara, alltid spännande att lära sig nya saker!




Att paraalbino till albino borde ge 100% albinos, men det är rent idiotiskt att para på det viset, då det inte finns någon super form innom albino genen, sen vet jag att Pete Kahl provade detta när det begav sig och en albino kostade 100.000 att para albino till albino och fick sluggs/ döda ungar och kraftigt deformerade ungar. så AlbinoX albino rekomenderas ej än i dag. varför?? ja det är ganska solklart albinos är helt enkelt inte komplatibla när dom är i homozygos format. och det tror jaggäller även andra arter, är dock dåligt insatt i dessa så det får någon annan svara på om dom kan:)

Thinning

Albino genen finns i 2 utföranden, kahl och sharp, dom är inte komplatibla till sammans, hur det är med anfader/ moder på sharps linje har jag dålig koll på, men på kahls linje kommer ursprunglingen från två FB hanar som föddes ur samma kull, så dom har samma genetiska uppsättning,

Administratör
Medlem i SmHF
327
331
azeam:
Realboas skrev:

så AlbinoX albino rekomenderas ej än i dag. varför?? ja det är ganska solklart albinos är helt enkelt inte komplatibla när dom är i homozygos format.


Kan du förklara varför? Vad är skillnaden mellan "aa" som kommer från "Aa och aa" och "aa" som kommer från "aa och aa"?
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild