Blåtungad skink vs skäggagam?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 5

166
54
Leoleopardgecko:
Planerar till slutet på september att köpa en till ödla. I min familj har vi lite delade åsikter angående vilken ödla vi ska ha. Den ena säger skäggagam och jag personligen vill ha en blåtungad skink. 

Jag tänkte mest höra med er, som HAR eller har HAFT något av dessa två reptiler.
Jag undrar mest över beteenden och sådant.
Och hur ser det ut med uppfödare på blåtunga? Säljs det många blåtungor på reptilmässan i Stockholm?

Ni som inte har haft en skäggagam eller blåtungad skink behöver inte bemöda er att skriva om beteende eller annat som står på internet, för jag kan läsa lika mycket på internet som er.

Tack på förhand :)

44
6
mammut02:
En blåtungad skink kan du få ögonkontakt med och är kanska lungna i temperamentet och smarta. En skäggagam brukar också vara kanska lungna i temperamentet och smarta det beror på individ till individ. Att kunna få ögontakt med en reptil tror jag gör mycket för många Den får en större personlighet. Både blåtungad skink och skäggagam brukar vara sociala djur (Betyder inte att man ska ta upp dom varje dag och kramas och hålla på med dom) Jag tror denna frågan handlar mest om ,vill du ha en skink eller agam, len eller taggig ödla. miljön i terrariet är kanska lika varandra för dessa två ödlor
blåtungad skink kan också vara kanska terratoriella mot andra skinkar de kan också lära sig sitt namn och komma på kommando det kan en av mina skäggagamer också. en blåtungad skink behöver inte lika stort terrarie som en skäggagam häller. så det beror helt på vad man själv känner för. mvh

14
3
Thorian:
Jag har två blåtungor. I början bodde de ihop men nu under sommaren var jag tvungat att sära på dem då de börjat bråka. 

Jag kan inte jämföra med andra ödlor då jag inte haft det själv, men såhär är mina reflektioner såhär långt:

+ Blå tunga
+ De har nästan alltid ögonkontakt
+ Väldigt enkla med maten. Jag ger mina oftast en hemmagjord blandning av kycklinglever, kycklinghjärta och deverse grönsaker och frukter. Jag mixar ihop detta och fryster in och sedan är maten klar för lång tid framöver. Man behöver inte krångla med levande insekter. Jag ger dem även hundmat, kattmat, frukt, sniglar, små möss och maskar.
+ Går att handmata utan problem. De är relativt långsamma i bettet så om de håller på att träffa fel (naffsa på fingret) hinner man utan problem flytta handen. 
+ Väldigt snälla. Ingen av mina har medvetet försökt bita mig
+Nyfikna. Även när de har gömt sig brukar de efter ett tag sticka fram huvudet och kolla vad man gör för något. (ser väldigt roligt ut) 
+ Ser roliga ut med den tjocka kroppen och små benen. Speciellt när de går omkring eller klättrar på saker. 
+ Behöver inte äta så ofta. Man kan lämna dem utan mat rätt många dagar om tex reser bort. Eventuall ödlevakt behöver bara byta ut vattnet.  

- Inte superaktiva
- Inte så varierat kroppsspråk (gör tex inte armhävningar, vinkar med armarna etc som vissa andra arter gör)
- De sover tidigt. Den mest aktiviteten sker mitt på dagen när jag är på jobbet. 
- Jag hittade inget terrarium som var stort nog för dem, så jag fick bygga själv
- Nästa omöjliga att könsbestämma vilket fösvårar avelsarbete

Undrar du något specifikt är det bara att fråga. 

166
54
Leoleopardgecko:
Tack :) jag har haft eldskink, fina djur men dom lever ju i hög fuktighet och gömmer sig under jord dygnet runt och en sådan är inget för mig. Så en skink som lätt blir tam och inte behöver märkvärdig fukt låter som något för mig :) åldern är betydelsefull då en blåtunga lever längre än en skäggagam. Men finns det någon uppfödare för blåtungor i Sverige? Som föder upp relativt ofta? 
Skäggagamer är relativt lätta att få tag i.

14
3
Thorian:
Du har PM

166
54
Leoleopardgecko:
Jag har fått mycket hjälp av er!! :) 
Jag vill ha en relativt intelligent ödla som är nyfiken och social. Inte som kryper under jord varje dag förutom vid matning :) Vet att mina eldskinkar jag hade gillade att bli klappade på huvudet.

Hur är det med terrariumet, storlek, inredning?

232
94
anamidnatt:
Är väldigt kär i skinkar. Har ju en redan men har bokat 3 st (!) till :) intelligenta ödlor är hur trevliga som helst, här kommer mina positiva vs negativa erfarenheter:

+väldigt gulliga
+ögonkontakten när man pratar med dem är ibland helt magisk
+lagom storlek (ganska stor men ändå lätt att hantera)
+förvånansvärt intelligenta
+oftast inte speciellt snabba, vilket underlättar ev hantering.
+i de flesta fall lugnt temprament (men alla har sina dagar ;) )
+lätta att mata
+tålmodiga och snällt temprament
+spännande att iakkta dem när de utforskar då de är så nyfikna
+kräver inte hög luftfuktighet
+är supergulliga när de gräver ner sig i substratet och får en liten hög med substrat på huvudet så det ser ut som en hatt :)
+aktiv de flesta dagar

-kan ibland ''tröttna'' på en viss sorts mat, som tur är äter de så varierat så det är lätt att lösa :)
-vill man ha en väldigt aktiv ödla så kan det vara lite tråkigt vissa dagar då skinken bestämmer sig för att sova en hel dag
-i princip omöjliga att könsbestämma om man inte har bevisat med spermpluggar från hanen eller sett parning.
-älskar att sabba och flytta runt all inredning i terrariet om de har möjligheten
-båda könen kan vara mycket defensiva mot andra skinkar om de bor tillsammans, man bör därför i regel hålla dem separat om man har flera.
-att specifiera art och underart kan ibland vara mycket svårt.
-trots deras korta ben och stora kropp så är de mästare på att rymma ;)

232
94
anamidnatt:
Och en liten kommentar ang att klappa ödlor på huvudet. Ödlor gillar rent instinktivt oftast inte när man vidrör deras ben, svans eller huvud för mycket (men det är klart individuellt). Min skink stänger ögonen när man klappar honom på huvudet, men det är ju inte för att han njuter precis, ödlor stänger ju ögonen för att skydda dem. Sedan säger jag inte att det inte finns ödlor som uppskattar beröring, men då får man nog leta efter andra tecken än tillexempel att de stänger ögonen. :)

166
54
Leoleopardgecko:
xcotte skrev:
Och en liten kommentar ang att klappa ödlor på huvudet. Ödlor gillar rent instinktivt oftast inte när man vidrör deras ben, svans eller huvud för mycket (men det är klart individuellt). Min skink stänger ögonen när man klappar honom på huvudet, men det är ju inte för att han njuter precis, ödlor stänger ju ögonen för att skydda dem. Sedan säger jag inte att det inte finns ödlor som uppskattar beröring, men då får man nog leta efter andra tecken än tillexempel att de stänger ögonen. :)

Yes det där är jag helt medveten om :) men han tyckte det var skönt då han somna. Det var ju inte bara på grund av stängda ögon jag såg att han tyckte det var skönt. Det var andra tecken :) 

Hur stort terrarium ska en blåtunga ha? 

Är det du som har reserverat från Tommy?  :)

232
94
anamidnatt:
beror ju lite på hur stor den blir :)
Om ödlan max är 41-50cm så ser det enligt L80 ut såhär:

*obs MINSTA tillåtna*
yta: 0,9kvm
höjd på terrariet: 50cm

vill du kika på andra storlekar så har du hela L80 här:
www.jordbruksverket.se/download/18.26424bf71212ecc74b08000892/1242046835238/DFS_2005-08.pdf

(vad som gäller för marklevande ödlor står på sida 44)



Har reserverat från 2 spanjorer och en engelskman till Hamm. Ville ha in lite mer fräsht blod om man ska avla tänkte jag :)

Men snackade med Tommy förra året innan jag skaffade min första, han har väldigt bra koll på sina djur vad det verkade som ^^
Logga in för att posta i forumet
Sida av 5
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild