Babyboom

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

36
8
mmillann:
Det föds fler och fler ormar/ödlor och det känns som att utbudet blir större och större än efterfrågan. Man har sett några annonser där folk tagit kullar på djur och tror att de ska sälja som smör-fast i själva verket knappt får någon såld.
Visst är det fler och fler i sverige som intresseras av reptiler men det kommer alltid bli överskott...vad händer med dom ormarna? Kobramat? Jag känner såhär att för djurens bästa bör man endast ta kull på ett djur där efterfrågan är relativt stor. Kände att jag behövde tala ut lite. Känns som att vi har sverige fullt av djur men det har vi ju såklart inte...för tillfället ;)

264
125
Bildpunkt:
Nu har jag inte funderat allt för mycket på det.
Men kan inte en del av svaret även ligga i att det är fler som väljer att lägga upp annons här istället för på andra ställen?

Jag tror överlag inte att det är ett jätteproblem. Och vilka arter menar du att det är efterfrågan på?
Vet inte om det skulle hjälpa om det bara odlades på kungspyton majsormar. Snarare tvärtom.

Men kanske finns det någon anan som är mer insatt i hur det sett under tid?

903
509
Evanjeline:
Jag önskar folk som verkligen ville bli uppfödare försökte fokusera på arter som inte är så vanliga. Folk som kommer in i bilden idag alltså, som inte har hållt på med uppfödning i ex antal år. Jag önskar också att folk slutade sätta ihop sin hona och hane bara "för att" utan en plan varför de vill avla på djuren. Att föda upp djur är ett jätteansvar, och borde tänkas över väldigt noga. 

1662
779
fluffis:
Ja, visst finns det fler djur av vissa arter än vad det finns efterfrågan på. Bland majsormar har det varit så i flera år. Ibland skulle man nästan vilja dra i handbromsen och be alla uppfödare att inte föda upp, och istället skicka vidare eventuella kunder till att ta hand om vuxna majsormar som ingen vill ha. Det är stört omöjligt att sälja vuxna djur av de vanligaste färgerna hos majsorm och kungspyton är inte enkel att sälja heller. Å andra sidan finns det ändå ett visst sug efter små söta majsormsungar. "Problemet" är att de ofta blir äldre än hur länge reptilintresset varar.

En sak som slår mig är att när det händer "olyckor" hemma hos okunniga och de blir med ägg plötsligt, så brukar man se frågor som "akut, min majsormshane har lagt ägg! Hur tar jag hand om äggen?" istället för "akut, min majsormshane har lagt ägg! Hur tar jag hand om majsormen så att den hämtar sig efter äggläggningen?". Visst, jag förstår att det lockar att ta hand om små gulliga ägg och majsormsjuveniler, men man måste tänka sig för.

903
509
Evanjeline:
Precis!

Medlem i SHF
137
55
BenjaminLindner:
Håller helt klart med fluffis.

1662
779
fluffis:
En sak som hänger ihop med detta fast i andra änden, är att folk inte värdesätter gamla djur. Istället säljs många djur hit och dit och får ingen stabil och trygg miljö. Särskilt för ormar där regelbundenheten är viktig t.ex. att veta var gömställen finns och att vintervilan är regelbunden. Med tanke på att Jordbruksverket skriver att man bör regelbundet vintervila, eller inte, sina reptiler från tempererade områden så borde det stå i säljesannonser om djuret i fråga är van vid att vintervila eller ej. Men jag tror aldrig jag har sett det i en annons. Även jag själv slarvar med detta men jag ska bättra mig :)

Administratör
Medlem i SmHF
327
331
azeam:
Jag tycker dock inte att man ska avstå från att föda upp djur bara för att de är svåra att sälja. Anledningen är främst att det är en bra och förhållandevis enkel miljöberikning att djuren får föröka sig (sen måste man så klart vara medveten om att det tar mycket på resurser och därför se till att djuren är i skick att klara av det). Att föda upp djur är också för många ett av huvudmålen med djurhållningen och känslan av att "lyckas" med djuren och att se dem få små ungar (samt ofta många intressanta beteenden som man bara ser under parningstiden) kan definitivt göra att man behåller intresset för djuren längre (så att man inte bara säljer gamla djur vidare till exempel).

Det kan vara bra att föda upp ett par individer som man sparar själv, även om en art är "populär" (mao. marknaden är mättad och de är svåra att sälja) nu kan de vara betydligt svårare att få tag på om några år när ens vuxna djur dött av ålder eller annat, och att följa en arts liv genom flera generationer gör också att banden till dem växer sig starkare.

Detta förutsätter ju dock att man inte har några problem med att avliva djur, ur djursskyddssynpunkt är jag övertygad om att det är bättre att avliva överblivna ungar än att dumpa priserna till, säg, 50 kr för en individ. För äggläggande arter är det ju enklare om man endast låter dem para sig för miljöberikningens skull. Att föda upp för många ungar som inte går att göra sig av med är kanske inte heller så klokt, det roliga med att föda upp djur kan snabbt övergå till en pina när man måste mata 100-tals ungar varje dag (och blir det tråkigt att mata blir det dessutom än värre med djurskyddet).

1662
779
fluffis:
azeam:

Vill du förklara mer ingående vad du menar med miljöberikning i det här sammanhanget?

160
91
turboadde:
Det där är nog inte så lätt som det kan försökas låtas ibland. Mrknaden går ofta upp och ner. Någon börjar börjar odla på en art för det inte finns så många och flera följer efter och tillslut så är marknaden mättad och folk slutar odla på dom arterna och sen finns det nästan inga på marknaden längre och det börjar om igen.

Kan ju även vara svårt att veta hur marknaden ser ut när man har fått sina ungar leveransklara. Oftast kanske man köper små djur och dom ska växa upp och under tiden så förbereder man med information och saker som behövs och det kan ta flera år. Känns nog ganska tungt att bara lägga ner allt sitt arbete då utan att ens pröva.

Vissa odlare är intresserade att få fram nya eller färgstarkare morpher på djur och där kanske man inte har annat val än att kanske avliva eller sälja som mat ibland.

Finns även många nybörjare som är intresserade av avel och man måste ju alltid börja någonstan. (Alla har varit nybörjare nån gång) Och då blir det nog inga ovanliga arter som säljs till överpriser och är svåra att få tag på och säkert även svåra att avla på.

Det är jättetråkigt att att det ibland finns för mycket djur på marknaden men vi har även dom som odlar att tacka för att slippa köpa vildfångat och att dom för hobbyn vidare.

Sen kan det ju vara andra saker som gör att djuren inte blir sålda heller. Man kanske bor på lite fel ställe så man har svårt att få kunder till sig. Man kanske inte är ute så mycket på sociala medier för att knyta kontakter för att lättare sälja, mm mm.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild