Vad är de för fel på benet?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

14
0
Swintoo:
Hej 
Jag har en skäggagam ödle bäbis. Idag när jag kom hem ifrån jobbet upptäkte jag att hans högra bakben släpar. Han an gå som normalt med dom andra benen men jusst detta släpar han efter sig.
När jag lyfter upp han så bara hänger benet. Det känns som den är brytet men jag vet inte.
Vad ska jag göra?
Kommer han att klara sig med 3 ben.
Ska jag till en vetrinär och vad skulle de kosta ca och vad gör dom åt hans ben?
Är det nått jag kan göra? 
Han hade en annan ödlebäbis i samma ålder de föddes samtidigt men den andra växte mycket fortare.
Jag tog den stora 1 gång då han började äta på den lilla ödlan på hans svans så det började blöda. Jag separerade dom genast så nu bor den lilla själv. Detta var för ca 1 månad sen. Kan han ha fått nån infektion pga det?

Är tacksam för alla bra svar och tips på vad jag kan göramed min lilla ödlebäbis och om han kommer att klara sig. Jag vill ju honom så väl.

Mvh Swintoo

Administratör
Medlem i SHF
565
710
Hanna:
Får de kalk, vitaminer och har UV?

Administratör
Medlem i SHF, SmHF
2685
2491
anders:

Ta honom till veterinär. De kan svara på vad det kostar och ifall de kan göra något.


2048
773
psyjoh:
Veterinär absolut. Man kan omöjligt säga om den lider eller ej då de inte visar smärta som oss..

Medlem i SHF
4003
5037
Jonas_:

Kan endast hålla med alla föregående skrivare, ta den till en veterinär om du vill den väl, alternativt ring en om du har långt till en reptilkunnig, det kostar ingenting att få råd av en veterinär :)

Någonting är klart fel med benet om den släpar det efter sig & det är ditt ansvar att åtgärda det, inget påhopp på dig utan mer ett konstaterande :) ska det åtgärdas om det är brytet eller liknande kommer det att kosta en hel del, kan inte säga någon exakt summa, bättre om någon kunnig svarar på den biten. 

Uppdatera gärna vad som var felet.


14
0
Swintoo:
Var hos vetrinären med min bebis ödla. Tyvärr hade de ingen expert på reptiler på plats. Så dom var tvugna att ringa till Sthlm. Tyvärr visste de heller inte vad felet kunde ha varit. Han hade ju värme rätt belysning och fick kalcium och näring till maten. Dom trodde de kunde vara nån nerv som "spökade" och att han kunde ha ett dåligt skelett. Fick en tid att komma dit dan efter med han till Sthlm. Men under kvällen så somnade han han in tyvärr. Men han led inte men kanske inte skulle klara sig så länge till, sa vetrinären.

Medlem i SHF
4003
5037
Jonas_:

Swintoo skrev:
Var hos vetrinären med min bebis ödla. Tyvärr hade de ingen expert på reptiler på plats. Så dom var tvugna att ringa till Sthlm. Tyvärr visste de heller inte vad felet kunde ha varit. Han hade ju värme rätt belysning och fick kalcium och näring till maten. Dom trodde de kunde vara nån nerv som "spökade" och att han kunde ha ett dåligt skelett. Fick en tid att komma dit dan efter med han till Sthlm. Men under kvällen så somnade han han in tyvärr. Men han led inte men kanske inte skulle klara sig så länge till, sa vetrinären.


Beklagar det som hände, aldrig trevligt när ett djur dör av andra orsaker än hög ålder. 


1159
625
Temla:
Usch vad tråkigt. Beklagar. :(

Administratör
Medlem i SHF
565
710
Hanna:
Beklagar. Aldrig roligt när djur dör.

1275
1724
Falk:
Rätt uvb?
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild