Nybörjargroda

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

31
6
guppytjej:
Hej tänkte fråga här med (har redan en sån här tråd på terrariedjur.ifokus).

Det är så att våran yngsta dotter ska få grodor i höst (på mässan i norrköping är tanken att grodan/grodorna ska inhandlas).

Så tänkte be om tips på bra nybörjargroda som kanske inte låter allt för mycket.
Terrariet ska en vän bygga åt oss så vi får det exakt som vi vill ha det.
Detta kommer att stå i dotterns rum just därför vi vill ha en groda som kanske inte är bland de mest högljudda.

Hon är van vid djur o haft egna förut.
Även jag (mamman i familjen) är väldit djurvan (smårdjuruppfödare var jag i 15 år, odlar nu akvariefisk o har ett gäng akvarier, även andra djur finns i hemmet).

Dock första terrariedjuret hemma (har vänner med ormar, ödlor, salamandrar osv).

På skolan (djurvård) had evi nån grön lövgroda men det är ända groderfarenheten jag har ännu.

Dottern har varit grodintresserad sen hon var 1 år o är idag 6 år så intresset har hållt sig o även vi föräldrar är väldigt förtjusta i grodor så intresset finns även här.

Både vi o dottern är ju väl medvetna om att grodorna kommer att låta o dottern är inte ljudkänslig alls, men grodan vi väljer får ju helt inte vara allt för högljudd.

Så vad rekomenderar ni? Helt akvatiska grodor som tex klogrodor är INTE intressant.

Administratör
Medlem i SHF, SmHF
2685
2491
anders:
Några relativt vanliga grodor är orientaliska klockgrodor (Bombina orientalis). De är väldigt aktiva och trevliga att se på, men de kan låta rätt så frekvent. De är dagaktiva, halvakvatiska och sitter framme.

Det finns en hel del andra grodor såklart, men väldigt många är nattaktiva och syns aldrig till på dagen utan sitter som en klump i ett hörne. Många arter är även väldigt inaktiva i deras beteende, och ligger nergrävda, stilla och väntar på att någon insekt ska gå förbi truten.

Så mitt tips är just Bombina orientalis. Vill man försäkra sig om att det inte låter, så köper man enbart honor, då det är hanarna som låter.

293
354
Dynamitella:

Instämmer med klockgrodor. De skäller som små hundar. Ser du till att få tag i främst honor så låter de mindre. Det är mer hanarna som kramas och skäller.

Här är en video på mina. Otroligt charmiga!

 


31
6
guppytjej:
Ja klockgrodor har vi kollat på men osäker på om det kommer att finnas några på mässan, har sett dem där 1 gång bara, men finns det så är det mycket möjligt det blir sånna men vill ha lite arter att välja mellan då man aldrig vet vad som finns.

293
354
Dynamitella:
Där är ofta klockgrodor på mässorna. I värsta fall går det ju att köpa av happyreptiles även då han är en typisk grossist-kille. Se till at hälsokolla djuren väl där bara.

31
6
guppytjej:
tja här har jag soms agt bara sett klockgrodor en gång o mässan är ändå 2 gånger om året så det verkar inte vara så vanligt här inte på just den mässan iaf.

429
254
JACLAR123:
Jag brukar se klockgrodor vid Ormar och sånt. Men jag förstår om, du inte har hittat någon. Eftersom det är oftast trångt och bökigt vid bordet. Säg att det tar 30 minuter för att komma till bordet med grodor. Eftersom kön går först till Ormar, ödlor och sedan grodor. Och att tränga sig, gör bara folk arga. För det har jag varit med om.. ;) 
Ormar och sånt brukar ta 150 kr för en Klockgroda. Som är ett bra pris. Ibland 180 kr. 

Sedan har vi, våran administratör Anders. Som har ägg just nu, om jag har läst det rätt. Om Anders får turen att få fram några, så kan du köpa av honom. Om han nu ska på mässan. Det är bara fördelar med det. För du behöver inte vara orolig, att komma tom hänt. Du vet precis bakgrunden av djuren och kan kontakta Anders, på ett enkelt sätt. Om det skulle hända något. Det är roligare att köpa små grodor, som sedan växer till stora och fina adult grodor. 

Så hoppas att det går bra med grodletandet och Anders får några små grodor fram till hösten.   Mvh Jacob


31
6
guppytjej:
Varför så svårt att tro på att jag inte funits sånna grodor? jag är van besökare på mässna här i stan o jag kollar alla borden varje gång!!

293
354
Dynamitella:

Dax att lugna ner sig? Allt som sägs är typ "Hoppet finns för att det ska finnas grodor vid nästa mässa, de brukar finnas". Ingen säger att du ljuger. Tvärt om, du kan simpelt ha missat dem eller så var de redan sålda, eller så var det ett dåligt år bara.

 


429
254
JACLAR123:
Jag menar att det kan vara bökigt att komma fram till Ormar och sånt som har klockgrodor. Jag hinner knappt se något från bordet, men en ibland har man tur och ser en lucka, som man kan slinka in i. ;)
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild