Är Gran farligt?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

133
30
Avipt:
Hejsan
Första gången jag lägger upp en tråd på denna hemsida är ganska ny här så visste inte riktigt vart detta hörde hemma.
Men iallafall så har jag hittat 3 snygga bark bitar från en Gran vi fällde i våras. Och jag undrar om det är farligt för mina klätter geckos?

903
509
Evanjeline:
Den diskussionen kommer upp lite då och då, och folk har olika åsikter. jag _TROR_ det är okej, sålänge det inte luktar terpentin.

133
30
Avipt:
Evanjeline skrev:
Den diskussionen kommer upp lite då och då, och folk har olika åsikter. jag _TROR_ det är okej, sålänge det inte luktar terpentin.



Det var just terpentinen jag var lite orolig för men trät har legat hela sommaren och torkat så tänkte ångorna kanske har dunstat lite, jag är ingen expert så har ingen aning.

903
509
Evanjeline:
Sålänge det är som du säger att det inte är nysågat, och du inte kan lukta något är det nog ganska så ok. Men som sagt där finns mängder om åsikter om just barrträd, och det verkar egenltigen inte som där finns något rätt eller fel i frågan. Åtminstonde finns där inga klara bevis att det varken är eller inte är farligt. Jag skulle dock aldrig sätta in något som luktar mycket i en sluten miljö som ett terrarium, även om det visar sig att det inte är farligt kan det inte vara så kul för dem att lukta det. Du får helt enkelt se vad folk svarar, läsa alla argument för eller emot och sen göra vad du tycker verkar rätt.

133
30
Avipt:
Självklart, just dessa ödlor jag tänkte skaffa kommer just från vad som verkar va en sorts barrskog, R.Leachianus (ursäkta stavning) Men helt klart, starka ångor lär inte vara bra för djuret och det är inget man vill riskera. Jag får se va folk säger :)

2966
1645
Hoggaforfan:
Vi hade en stor diskussion om det och den enda information jag hittade var faktiskt att det är mer terpenter i lövträd än i barrträd. 
Jag har efter det inga restrektioner mot barrträd, speciellt inte om det legat ute ett tag. 

903
509
Evanjeline:
Skillnaden är väl att även om de kommer i kontakt med ett träd som luktar terpentin så kan de gå någonannanstans dessutom är där ett helt annat luftgenomflöde, så det lilla de andas i sig skadar dem nog inte.

133
30
Avipt:
Evanjeline skrev:
Skillnaden är väl att även om de kommer i kontakt med ett träd som luktar terpentin så kan de gå någonannanstans dessutom är där ett helt annat luftgenomflöde, så det lilla de andas i sig skadar dem nog inte.



Sant sant

Medlem i SHF
4001
5024
Jonas_:
Bäst är att undvika det helt så slipper man oroa sig :) Finns så mycket annat ute i naturen så dumt att chansa kan jag tycka

133
30
Avipt:
De va väll de att just där jag bor är det svårt att hitta en bark som är lika grov som gran, björk är ju så tunn så vet inte om det funkar, men va vet ja :P Jag är ju ganska ny på just reptiler.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild