Vilken Groda? Vilket terrarium?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3

4
0
BaronOfSweden:

Hej, jag är ny här och har ingen vidare erfarenhet av vattendjur/kräldjur. Visst jag hade en skölpadda i några år när jag var liten. Men det var ju så längre sedan så det kommer man inte ihåg allt för mycket av.

Nu har jag bestämt mig för att skaffa ett djur, det kommer inte ske idag, men inom några månader.

Det jag behöver hjälp med är vilken groda jag bör ha. Jag vill ha en gorda som är i behov av en vattendel och en landdel. Jag vill också ha en groda som inte låter allt för högt och särskilt inte på natten. När den blir större så vill jag att den ska klara sig någon dag utan mat, om man skulle åka bort fredag-söndag (om det behövs sprayning så bör väl ett regnsystem kunna klara en helg?). Jag skulle vilja ha några stycken, kanske 3-5.

Sen skulle jag behöva ha hjälp med vad jag bör ha för förvaring. Är det terrarium som gäller eller akvarium? Vad är skillanden? Nederdelen måste ju iaf. vara vattentät eftersom jag ska ha en vattendel. Det är bra om det inte tar för mycket plats då jag inte bor allt för stort just nu. Jag sökte lite och hittade www.akvarieshopen.com/mpeheim-aquabay-60-akvariepaket-58-liter-med-valvd-frontruta-p-2483.html detta är på knappt 60 liter. Ungefär i den storleken jag skulle vilja ha. Jag skulle dock helst vilja ha ett bord som är byggt för akvariumet/terrariet också. Men man kan ju inte få allt, så det får man se när man vet vad man ska ha.

Jag är tacksam för all hjälp som jag kan få i denna för mig nya värld :)


340
91
Copa:

Har aldrig haft grodor själv men du kan ju även kolla upp exoterras terrarium. Dom brukar vara populära till pilgiftsgrodor har jag sett


4
0
BaronOfSweden:

Tack, de skulle nog fungera. Någon som vet vilka mått kan man ha för 3-5 grodor. 45x45x45? Antar att det beror på vilka grodor som man har iof.

Pilgiftsgrodor är intressanta. Men de verkar ju äta bananflugor och jag är lite skeptisk till flygande mat. Jag vill inte ha massa rymlingar.


382
36
MariBarita:

Det finns framavlade bananflugor som inte kan flyga.

Grodorochfoder säljer sådana =)


309
239
Gogs:

Hade 2st pilgiftsgrodor för massa år sen (minns inte vilken sort dock). De var hyffsat tysta av sig. Bananflugor finns som sagt framavlat så de ej kan flyga så då slipper man en svärm flugor som surrar runt i rummet. När det gäller terrarium så är exoterra helt perfekta om man vill bygga land och vattendel. Det går givetvis att använda ett vanligt akvarium åxå om man vill.


Administratör
Medlem i SHF, SmHF
2685
2490
anders:

Jag har enbart exo-terras till mina grodor. Jag tycker de funkar helt okej till grodor.

Några grodor som är väldigt populära, som både behöver landdel och vattendel är orientaliska klockgrodor.
Dock så låter dessa, även på nätterna. Men det gör väldigt många grodsorter och klockgrodorna är långt ifrån de som låter värst.

Pilgift är självfallet väldigt fint att ha. Det är lite extra pill med just bananflugor, och även om exo-terras terrarium är någorlunda täta, så rymmer bananflugorna relativt lätt. Hade bananflugor i hela lägenheten när mina mjölkgrodor var små.

Så jag hade rekommenderat exo-terra terrarium om du skaffar lite större grodor som klockgrodor. Och helglas med borst-lister om du skaffar mindre grodor som pilgift, så att inte bananflugorna rymmer.


4
0
BaronOfSweden:

Tack för alla hjälpsamma svar.

Då även ej flygkunninga bananflugor har en tendens att rymma så ska jag nog avstå dessa. Då klockgrodor låter så bör jag avstå även dem. Jag kanske borde berätta att jag just nu bor i en etta vilket gör mina val aningen mer begripliga. Jag gick in på grodor och foder och hittade även lite fakta om olika sorters grodor. Då står det på D.Azureus: 

"Dendrobates.azureus eller"Okopipi" som den kallas av lokalbefolkningen är en enormt vacker groda som inte visar någon som helst skygghet i terrarie.Tyvärr så har inte azureus hanarna sångens gåva dvs deras läte är bara ett svagt "buzz buzz" som man nätt och jämt kan höra utanför terrariet.

I övrigt så är D.azureus en mat-glad groda som äter allt från hoppstjärtar till vaxmott."

Det kanske vore något för mig.


593
551
Redfoot:

Är det inte så att om man införskaffar pilgift så kräver väl dessa lite mer av terrariet än en klockgroda?

Kan ju ha fel, har haft det förr :=)


382
36
MariBarita:

Jag har mina klockgrodor i sovrummet =)

 

Jag har ingen egen erfarenhet men tror nog att Pilgift är lite svårare att hålla.


4
0
BaronOfSweden:

Hmm, låter klockgrodorna på natten eller på dagen? De äter väl mjölmask? Köper man mjölmask eller går det att odla själv?

Logga in för att posta i forumet
Sida av 3
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild